Torstaina 7.10. useat silmäparit Sataedussa ja sen yhteistyökumppaneilla Malignanissa Italiassa ja Velenjessa Sloveniassa seurasivat innolla näyttöruutuja. ErasmusPlus-rahoitteinen Talent Journey -hanke mahdollisti eri maissa kehitettyjen opetusratkaisujen pilotointipäivän. Tarve kehittää ammatillisen koulutuksen robotiikkaopetusta on yhteinen eurooppalaisille koulutuksen järjestäjille. Vaikka maiden opetusohjelmat eivät ole yhteneväiset, on silti paljon, mitä yhteistyössä voidaan jakaa.
VR-oppiminen on hauskaa
Pilotoinnin alkaessa Sataedun Ulvilassa sijaitsevassa työtilassa on käsivarsirobotin ja ison näyttötaulun ympärillä viisi kameraa, tietokoneita ja VR-tekniikkaa. Häkissä oleva robotti on ohjelmoitu käsittelemään pientä kappaletavaraa. Työ etenee hyvin siihen asti, kun tavaraa on saatavilla. Jotta tilanne saadaan korjattua, opiskelija Tuomas Ikonen pukee VR-lasit päähänsä ja käynnistää opetusohjelman. Hänen pitäisi ohjelman avulla löytää oikea anturi ja asentaa se robottiin. Hyvin suoritetun tehtävän jälkeen on aika siirtyä todellisuuteen. Tuomas etsii ja asentaa oppimansa mukaisesti oikean anturin ja käynnistää robotin. Kun edelliskerran tavoin robotin käsittelemä kappaletavara loppuu, robotti havaitsee sen ja pysähtyy. Tehtävä on näin opittu ja suoritettu täydellisesti.
Ensimmäisenä käyttäjäkokemuksenaan Tuomas Ikonen kertoo, ettei ohjelma ole vielä aivan täydellinen, mutta oppiminen VR-lasien avulla onnistuu kyllä, ja se on myös hauskaa.
Paljon työtä raakileesta toimintaan
Teollisuudessa on tapahtumassa seuraava teollinen vallankumous, Industry 4.0. Talent Journey -hankkeen tavoitteena on ollut selvittää muutoksen edellyttämät osaamistarpeet aina vuoteen 2035 asti. Myös digitalisaatio ja uudet erilaiset sukupolvet on jatkossa otettava huomioon opetuksessa ja sen suunnittelussa. Hankkeen kantavana teemana on IIOT eli teollinen esineiden internet (Industrial Internet of Things).
Vuonna 2019 alkaneen Talent Journey -hankkeen tavoitteena on ollut laatia uusia opetussuunnitelmia tai niiden moduuleita. Sataedussa toteutetun pilotoinnin konkreettinen kohde löytyi vasta loppukeväällä. Onnistunut pilotointi vaikutti helpolta, mutta juuri helppouden eteen työryhmä on tehnyt paljon työtä.
– Aloitimme raakileella ja paransimme sitä koko ajan työn edetessä. Otimme huomioon myös pedagogiset vaatimukset. Meillä on alalla loistavia opiskelijoita. Nuorimmatkin opiskelijat onnistuivat pilotointitehtävissään hyvin, lehtori Jaakko Niemelä kertoo.
Askel lähemmäksi eSataedua
Pilotoinnin yhteistyökumppanina on ollut Ade Oy, jonka Isoveli-alustalle virtuaaliympäristössä oleva harjoitus on yhdessä kehitetty. Robottisolun toiminnan korjaaminen lisäanturin asennuksella ja ohjelman muutoksella -harjoituksen lisäksi opintoaloilla ovat herättäneet kiinnostusta muun muassa auton huoltoon ja sähkötöihin liittyvät virtuaaliympäristössä tehtävät harjoitukset.
Virtuaalinen opetus kehittyy nopeasti ja jo nyt osa opetuspaketeista tarjoaa mahdollisuuden suorittaa jopa tutkinnon osien näyttöjä virtuaalisesti.
Ulvilassa tehty robotiikan opetuksen pilotointi ja siitä saadut kokemukset veivät taas ainakin askeleen eteenpäin Sataedun omaa digitaalisen eSataedu-opetusalustan kehittämistyötä.