Ravintolan asiakaspalvelun ammattitutkinto

EDITOI

Ravintolan asiakaspalvelun ammattitutkinnon laajuus on 120 osaamispistettä.

Tutkinnossa on kaksi osaamisalaa:

- baarin asiakaspalvelun osaamisala, baarimestari
- ravintolan asiakaspalvelun osaamisala, tarjoilija.

Tutkinto muodostuu tutkinnon pakollisesta tutkinnon osasta, Ravintolan tarjoilutyössä toimiminen (40 osaamispistettä), ja osaamisalan pakollisesta tutkinnon osasta, Baarityössä toimiminen (45 osaamispistettä) tai Ruokaravintolassa toimiminen (45 osaamispistettä), sekä seuraavista valinnaisista tutkinnon osista (35 osaamispistettä): Cocktailbaarissa toimiminen, Juhlapalvelussa toimiminen, Henkilöstöravintolassa toimiminen, Kahvilan asiantuntijana toimiminen, Olutravintolassa toimiminen, Ravintolan tuotteen kehittäminen, Tilaustarjoilussa toimiminen, Viinibaarissa toimiminen ja Ammatillinen tutkinnon osa ammatillisesta perustutkinnosta, toisesta ammattitutkinnosta tai erikoisammattitutkinnosta.

Ravintolan asiakaspalvelun ammattitutkinnon suorittanut osaa

- esitellä, suositella ja myydä baarin ja ravintolan ruoka- ja juomatuotteita
- palvella asiakkaita kielitaitoisesti
- palvella asiakkaita myynti-ja asiakaspalveluhenkisesti, laatutietoisesti, kannattavasti, tuloksellisesti, ystävällisesti ja vastuullisesti
- toimia yrityksen liikeidean ja palvelukulttuurin mukaisesti itsenäisesti ja työryhmässä
- noudattaa alan lainsäädäntöä sekä työyhteisön ohjeita, määräyksiä ja toimintatapoja
- arvioida ja kehittää omaa työtään.

Ammattitutkinnossa voi erikoistua baarin tai ravintolan asiakaspalvelutehtäviin.

Baarin asiakaspalvelun osaamisalan suorittanut baarimestari osaa

- esitellä, suositella ja myydä baarin alkoholittomia ja alkoholipitoisia juomatuotteita sekä kotimaisia ja kansainvälisiä juomasekoituksia
- käyttää baarin koneita, laitteita ja perustyövälineitä
- käsitellä maksuvälineitä, tehdä myyntitilitykset ja toimia kannattavasti sekä tietää hinnoittelun periaatteet
- tehdä inventointiin, varastokirjanpitoon ja varaston kiertoon liittyvät tehtävät.

Ravintolan asiakaspalvelun osaamisalan suorittanut tarjoilija osaa

- esitellä, suositella, myydä ja tarjoilla ravintolan ruoka- ja juomatuotteita
- palvella asiakkaita oma-aloitteisesti, ystävällisesti ja vastuuntuntoisesti sekä toimia yrityksen liikeidean ja palvelukulttuurin mukaisesti
- kertoa asiakkaille myytävien ruoka-annosten raaka-aineet ja valmistustavat
- palvella erikoisruokavalioita tarvitsevia asiakkaita
- käsitellä maksuvälineitä, tehdä myyntitilitykset ja toimia kannattavasti
- käyttää tarkoituksenmukaisia työmenetelmiä, koneita ja laitteita.

Baarin asiakaspalvelun osaamisalan suorittanut baarimestari työskentelee erityyppisten hotellien ja ravintoloiden baarin asiakaspalvelutehtävissä.

Ravintolan asiakaspalvelun osaamisalan suorittanut tarjoilija työskentelee erilaisin liikeideoin toimivien ravitsemisliikkeiden asiakaspalvelutehtävissä.

Jatkuva haku

Ravintolan asiakaspalvelun ammattitutkinto

Baarimestari

Alkaa: 1.10.2019
Kankaanpää
Jatkuva haku

Ravintolan asiakaspalvelun ammattitutkinto

Tarjoilija

Alkaa: 1.10.2019
Kankaanpää