Kevään poikkeusolot saivat meidät käpertymään itseemme ja keskittymään oman arkemme ympärille. Meoppilaitoksissa keskityimme etäopetuksen järjestämiseen. Se olikin huikea urakka meidän opettajiltamme, sillä siirtyminen etäopetukseen oli käytännössä yli yön siirtymä. Muutos uuteen toimintatapaan onnistui. Opetus ja ohjaus toimivat valtaosin hyvin poikkeusoloissa. Suurimmassa riskissä olivat jo ennestään heikommassa asemassa olevat opiskelijat. Heidän kohdallaan poikkeusolojen aiheuttamia vaurioita paikataan vielä jonkin aikaa. Tuoreessa valtion lisätalousarviossa on huomioitu selvästi näin aiheutuneet ongelmat.
Matkustusrajoitukset ja riskiryhmien turvaaminen ovat vaikuttaneet monien arkeen: reaalimaailma supistui kovin pieneksi ja samalla digitaalinen maailma kasvoi. Monet ottivat omassa elämässään digihyppyjä vai pitäisikö sanoa digiloikkia. Monet isovanhemmat ovat olleet ensimmäistä kertaa digitaalisesti yhteydessä lapsenlapsiinsa, vain mielikuvitus on ollut rajana erilaisissa yhteydenottotavoissa.
Nyt kesän ollessa kauneimmillaan maailma avautuu, Suomessa poikkeusolot päättyivät ja rajat aukeavat. Olen ollut kesäkuun aikana useammassa kansainvälisessä webinaarissa tai verkkokokouksessa kuin edeltävänä kolmena kuukautena. On hienoa huomata, kuinka johdonmukaisesti Suomi on keskeisiltä osin Euroopan Unionin kanssa samoilla linjoilla tulevaisuutta luovista politiikkatoimista. Selvennyksenä, että otan tässä kantaa vain koulutukseen ja työllistymistä tukeviin toimiin, en laajemmin. Voi kysyä, onko Suomi EU:n linjoilla vai EU Suomen linjoilla. Työllisyyden merkitys kasvaa koko ajan, ja koulutus on merkittävin väylä lisätä henkilön työllistymismahdollisuuksia. Se voi olla osaamisen parantamista kokonaisella tutkinnolla tai tutkinnon osalla samalle tai toiselle alalle.
Työllisyyden merkitys kasvaa koko ajan, ja koulutus on merkittävin väylä lisätä henkilön työllistymismahdollisuuksia.
Digitalisaatio ottaa merkittävän askeleen eteenpäin, ei pelkästään opetuksen ja etätyön näkökulmasta, vaan laajemminkin. Tässä meidän kaikkien kannattaa miettiä, mitä uusia mahdollisuuksia digitalisaatio avaa. Samoin koronaviruksen mukanaan tuoma uusi ajattelu ja uusi normaali ovat läsnä niin kansallisessa päätöksenteossa kuin unionin päätöksenteossa.
Oppilaitoksen näkökulmasta kansainvälisyys koki kovan iskun opiskelija- ja opettajaliikkuvuuksien pysähtyessä äkillisesti. Tämä varmaan jatkuu ainakin kuluvan vuoden loppuun saakka. Toivottavasti jo lähitulevaisuudessa erityisesti opiskelijaliikkuvuus saadaan liikkeelle. Opiskelijan kannalta hyvin järjestetty vaihtojakso avaa helposti ovet aivan uusiin mahdollisuuksiin.
Uusi komissio on päättämässä merkittävistä politiikkatoimista: pitkän aikavälin rahoituskehys 2021-2027, Skills Agenda, ESF, Erasmus+ ja useat muut päätökset vaikuttavat vahvasti myös ammatilliseen koulutukseen ja alueiden kehittämiseen. Näissä meidän kannattaa olla aktiivinen, olemme sitten missä roolissa tahansa alueilla, Suomessa tai Euroopan Unionissa.
Matti Isokallio
Satakunnan koulutuskuntayhtymän johtaja