Luovaa hulluutta hyötypelien kehittämiseen

Sataedu on mukana vauhdilla etenevässä Hype-hankkeessa, jossa pyritään tekemään miltei mikä tahansa asia kiinnostavammaksi pelillisyyden avulla. Hyötypelien avulla etsitään ratkaisuja esimerkiksi terveydenhuollon ennaltaehkäisevään toimintaan.

 

 

Hyötypelien kehittäminen vaatii monenlaista osaamista, johon ei ole juurikaan suoraa koulutusta. Siksi tarvitaan eriasteisten koulutusten ja työelämän yhteistyötä. Hype-hanke tavoitteleekin rajat ylittävää koulutusta. Hanketta koordinoivan Satakunnan ammattikorkeakoulun ja Sataedun lisäksi mukana on myös Porin yliopistokeskus. Satakunnan ammattikorkeakoulun tutkijayliopettaja Sari Merilampi paljastaa, että hyötypelien kehittämisessä yhdistyvät tekninen tietämys, asiakastietoisuus sekä luova hulluus.

 

Sataedun sosiaali- ja terveysalan lehtori Krista Toivonen kertoo, että Sataedun lähihoitaja- ja pelialan opiskelijat aloittivat hyötypeliyhteistyön elokuussa. Jo ennen sitä lähihoitajaopiskelijat tutustuivat erilaisiin peleihin. 

– Hype-hanke on tarjonnut ja tarjoaa Sataedun opiskelijoille monialaista ja -asteista opiskelua sekä kehittämis-, projekti- ja verkostoitumisosaamista. Samoja asioita se tarjoaa myös opettajille heidän työnsä näkökulmasta, Krista Toivonen kertaa hankkeen antia tyytyväisenä.

 

Työelämän yhteistyökumppaneina ovat olleet ulvilalaiset Olavin koulu, Ulvilan työhönvalmennuskeskus, Koivukoto sekä Snällin tupa Noormarkussa. Tarve ja idea tulevien pelien kehittämiseen on lähtenyt yhteistyökumppaneilta. Pelipilotit valmistuvat vielä syksyn aikana. Opiskelijoiden jo nyt saavuttamat taidot tukevat monenlaista osaamista.

 

Pelit tukevat havainnointia ja terveellisiä ruokaostoksia

Perjantaina Sataedussa järjestetyssä hyötypelien palvelumuotoilupäivässä opiskelijat esittelivät kaksi valmisteilla olevaa peliä.

 

Olavin koulun tulevan pelin kehittäminen on aloitettu oppilaiden toiveista. Vanhemmille erityisoppilaille ei ole saatavilla kaupallisesti toteutettuja pelejä. Pelien pitäisi olla helppokäyttöisiä, eri ikäiset ja tasoiset pelaajat huomioivia. Nyt valmistuvassa lajittelupelissä on mahdollisimman vähän häiriötekijöitä, ja se voi soveltuu myös muistisairaille ja stressaantuneille työikäisille. Olavin koulun oppilaiden tärkeäksi tehtäväksi jäi pelin nimen ideoiminen.

 

Ulvilan työhönvalmennuskeskuksen asukkaille puolestaan toivottiin peliä, joka rauhoittaisi ylikierroksilla käyviä asiakkaita ja tukisi heidän aikuisuuttaan. Asukkaiden monien toiveiden joukosta peli-ideaksi valittiin oikeisiin ravintosuosituksiin ohjaava ruokaostospeli. Ruokaostoksilla käyvä pelihahmo Jon-Jon on Ulvilan työhönvalmennuskeskuksen asukkaan suunnittelema. 

Kuvassa Hype-hankkeen aktiivista joukkoa: Krista Toivonen (Sataedu), Saija Ketola (Sataedu), Sari Merilampi (SAMK), Saija Mustaniemi (SAMK), Harri Sarri (Sataedu), Tomi Salomaa (SAMK) ja Andrew Sirkka (SAMK)