Media-alan ammattitutkinto, pelialan painotus, 150 osp

Koulutuksen kautta varmistat osaamisesi pelialan ammattilaisena. Tavoitteena on antaa valmiudet pelialalla toimimiseen valitsemallaan suuntauksella sekä luovuutta vastata tulevaisuuden haasteisiin.

KOULUTUS ON TARKOITETTU
Koulutus on tarkoitettu henkilöille, joilla on jo media-alan ja kuvallisen ilmaisun perustutkinto tai sitä vastaavat tiedot ja taidot.

Etsimme opiskelijoiksi määrätietoisia, yrittäjähenkisiä ja kunnianhimoisia pelialan taitajia. Arvostamme hakijoissa syvää erityisosaamista ja laajaa yleisosaamista. Peliprojektien toteuttamiseen tarvitsemme monia erilaisia osaajia, joten koulutukseen kannattaa hakea, olitpa kiinnostunut ohjelmoinnista, grafiikan tuottamisesta, audiotuotannosta ja/tai pelisuunnittelusta.

KOULUTUKSEN TAVOITE
Koulutuksen alussa syvennetään yleistä toimintaympäristön tuntemusta, josta jatketaan osaamisalan omissa opinnoissa alan ammattimaisten tuotantoprosessien monipuoliseen hallintaan.

Koulutuksen tavoitteena on ensin valmistaa opiskelijat toimimaan ryhmissä oman erityisosaamisensa mukaisesti ja sen jälkeen toteuttaa pelituotteita neljän kuukauden pituisessa peliprojektissa. Projektit julkaistaan ja markkinoidaan ammattimaisella otteella koulutuksen loppuun kytkettävässä pelialan tapahtumassa.

KOULUTUKSEN TOTEUTUS
Jokaiselle opiskelijalle tehdään opintojen alussa henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma HOKS, jossa huomioidaan aiempi osaaminen. Koulutus kestää noin vuoden.

Koulutus koostuu kolmen päivän lähijaksoista ja niiden välillä tehtävistä etätehtävistä. Monimuotokoulutuksena toteutettava pelialalle suunnattu media-alan ammattitutkinto sopii myös työn ohessa suoritettavaksi.

Media-alan ammattitutkinto pelialalla (150 osp) muodostuu kahdesta pakollisesta tutkinnon osasta ja kahdesta valinnaisesta tutkinnon osasta.

Pakolliset tutkinnon osat:
- Media-alan toimintaympäristön tunteminen, 15 osp
- Audiovisuaalisten tuotantoprosessien hallitseminen, 55 osp

Valinnaiset tutkinnon osat:
- Audiovisuaalisen tuotannon toteuttaminen, 30 osp
- Audiovisuaalisen sisällön suunnittelu ja toteuttaminen, 50 osp

KOULUTUKSEEN HAKEUTUMINEN
Koulutukseen hakeutuminen on kaksivaiheinen. Hakemukseen sisältyy ennakkotehtävä, jonka perusteella hakijat pisteytetään. Haastatteluun valitaan ennakkotehtävän perusteella.

Ennakkotehtävä on pelialan portfolio, jossa esittelet omaa osaamistasi pelialalla mahdollisimman monipuolisesti.
Portfolion rakenne on omavalintainen ja se voi sisältää oman osaamisen mukaisesti mm. esityksiä, peliprojekteja, kokemusta, koodia, 2D/3D-grafiikkaa, animaatioita, musiikkia, ääniefektejä sekä suunnitteludokumentteja. Portfolion tarkoituksena on todistaa sekä näyttää osaamisesi, luovuutesi, motivaatiosi ja soveltumisesi pelialalle videoiden, äänien, kuvien ja tekstien välityksellä. Portfolio palautetaan joko nettisivuna tai pdf-tiedostona 31.7.2021 mennessä osoitteeseen: jani.grohn@sataedu.fi.

Portfolion maksimipistemäärä on 15 p.
Arviointikriteerit:
1. Tekninen osaaminen max. 5 p.
2. Luovuus, visuaalisten ilmaisukeinojen käyttö max. 5 p
3. Soveltuvuus alalle max. 5 p.

Haastattelut järjestetään 16.-18.8.2021.

Alkamisajankohta: 8.9.2021
Paikkakunta: Nakkila
Hinta: 250 €
Hae koulutukseen

Lisätietoja koulutuksesta

Jani Gröhn
tuntiopettaja
+358 40 199 4117
Satakunnan koulutuskuntayhtymä

Lisätietoja hakemisesta

Heidi Valli
opintosihteeri
+358 40 199 4545
Satakunnan koulutuskuntayhtymä

Lisätietoja koulutuksesta

Suvi Lindberg
lehtori
+358 40 199 4511
Satakunnan koulutuskuntayhtymä