Siirry sisältöön

Media-alan ammattitutkinto, peliala (150 osp)

Koulutuksen kautta syvennät osaamistasi pelialan ammattilaisena. Tavoitteena on antaa valmiudet pelialalla toimimiseen sekä luovuutta vastata tulevaisuuden haasteisiin.

KOULUTUS ON TARKOITETTU
Koulutus on tarkoitettu henkilöille, joilla on jo pelialaan liittyvä ammatillinen perustutkinto tai sitä vastaavat tiedot ja taidot.

Etsimme opiskelijoiksi määrätietoisia, motivoituneita ja kunnianhimoisia pelialan taitajia. Arvostamme hakijoissa syvää erityisosaamista ja laajaa yleisosaamista. Peliprojektien toteuttamiseen tarvitsemme monia erilaisia osaajia, joten koulutukseen kannattaa hakea, jos olet kokenut esimerkiksi ohjelmoinnissa, grafiikan tuottamisessa, audiotuotannossa ja/tai pelisuunnittelussa.

KOULUTUKSEN TAVOITE
Koulutuksen ensimmäisessä vaiheessa syvennetään pelialan ydintietotaitoja henkilökohtaisella tasolla. Kuukausittain vaihtuvat vaiheet ovat pelisuunnittelu, ohjelmointi, Unity-pelimoottorin toiminta ja projektinhallinta.

Toisessa vaiheessa siirrymme luomaan useita pienprojekteja kokemuksen ja nopeuden kasvattamiseksi. Projektit ovat lyhyitä, luovia ja mahdollisimman vaihtelevia.

Kolmannessa ja viimeisessä vaiheessa opiskelijat ryhmittyvät ja tuottavat suuremman ja mahdollisimman laadukkaan peliprojektin, joka toimii lopputyönä koko koulutukselle. Projektit julkaistaan ja markkinoidaan ammattimaisella otteella koulutuksen loppuun kytkettävässä pelialan tapahtumassa.

KOULUTUKSEN TOTEUTUS
Jokaiselle opiskelijalle tehdään opintojen alussa henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma HOKS, jossa huomioidaan aiempi osaaminen. Koulutus kestää 1,5 vuotta.

Koulutus toteutetaan päätoimisesti etäopiskeluna. Opiskelun lopullisten peliprojektien julkaisutapahtuma on paikan päällä Sataedu Nakkilassa. Koulutus sopii hyvin myös työn ohessa suoritettavaksi.

Media-alan ammattitutkinto pelialalla (150 osp) muodostuu kahdesta pakollisesta tutkinnon osasta ja kahdesta valinnaisesta tutkinnon osasta.

Pakolliset tutkinnon osat:
- Media-alan toimintaympäristön tunteminen, 15 osp
- Audiovisuaalisten tuotantoprosessien hallitseminen, 55 osp

Valinnaiset tutkinnon osat:
- Audiovisuaalisen tuotannon toteuttaminen, 30 osp
- Audiovisuaalisen sisällön suunnittelu ja toteuttaminen, 50 osp

KOULUTUKSEEN HAKEUTUMINEN
Koulutukseen hakeutuminen on kaksivaiheinen. Hakemukseen sisältyy ennakkotehtävä, jonka perusteella hakijat pisteytetään. Haastatteluun valitaan ennakkotehtävän perusteella.

Ennakkotehtävä on pelialan portfolio, jossa esittelet omaa osaamistasi pelialalla mahdollisimman monipuolisesti. Portfolion rakenne on omavalintainen ja se voi sisältää oman osaamisen mukaisesti mm. esityksiä, peliprojekteja, kokemusta, koodia, 2D/3D-grafiikkaa, musiikkia, sekä suunnitteludokumentteja. Portfolion tarkoituksena on todistaa sekä näyttää osaamisesi, luovuutesi, motivaatiosi ja soveltumisesi pelialalle videoiden, äänien, kuvien ja tekstien välityksellä. Portfolio palautetaan nettisivuna 11.12.2022 mennessä osoitteeseen: jani.grohn@sataedu.fi

Portfolion maksimipistemäärä on 15 p.

Arviointikriteerit:
1. Tekninen osaaminen, max. 5 p.
2. Luovuus ja visuaalisten ilmaisukeinojen käyttö, max. 5 p
3. Soveltuvuus alalle, max. 5 p.

Haastattelut järjestetään tammikuussa 2023 (viikot 2 ja 3).

Paikkakunta: Nakkila
Hinta: 250 €
Hae koulutukseen

Lisätietoja koulutuksesta

Jani Gröhn
tuntiopettaja
+358 40 199 4117
Satakunnan koulutuskuntayhtymä

Lisätietoja hakemisesta

Heidi Valli
opintosihteeri
+358 40 199 4545
Satakunnan koulutuskuntayhtymä

Lisätietoja koulutuksesta

Suvi Lindberg
lehtori
+358 40 199 4511
Satakunnan koulutuskuntayhtymä