Berliini, Hampuri ja Helsinki

Auf Wiedersehen!

Kun olimme olleet töissä parin viikon ajan, alkoivat työpäivät sujumaan jo rutiinilla. Edekassa jossa minä (Samppa) työskentelin, työpäivät olivat melko samankaltaisia. Joka aamu aloitettiin purkamalla jugurtit, juustot, rahkat, sekä muut maitotuotteet omiin hyllyihinsä. Tämän jälkeen jatkettiin muun kuorman purkamisella. Niinä päivinä jolloin ei tullut uutta kuormaa, purettiin varastossa olevista rullakoista hyllyihin niitä tuotteita, jotka eivät aiemmin olleet hyllyyn mahtuneet. Joinain päivinä pääsin myös purkamaan vihannes- ja hedelmäkuormaa, sekä järjestelemään juoma-osastoa.

Minun (Alina) työkuvaan kuului Edekassa aamulla lihakuorman purkaminen, sen jälkeen autoin vihannes- ja hedelmäosastolla, jossa sain myös maistella minulle outoja hedelmiä kuten papayaa ja maracujaa. Tämän jälkeen oli usein tauon paikka. Sen jälkeen siirryin kuivaelintarvikeosastolle, jossa purin kuormaa lopun päivän. Oma työharjoittelupaikka ei eronnut paljoakaan suomalaiseen elintarvikekauppaan. Työntekijät puhuivat kohtalaisesti englantia, joten välillä kommunikointi oli hankalaa.

Arkipäivät kuluivat yhdessä hujauksessa, viikonloput puolestaan sitäkin nopeammin. Neljäntenä viikonloppuna oli vuorossa viikonlopun mittainen reissu Saksan pääkaupunkiin Berliiniin. Yhteyshenkilömme Karl oli varannut meille bussiliput jo hyvissä ajoin, joten pääsimme kohteeseen melko edullisesti.

Matkamme Berliiniin alkoi aikaisin lauantai-aamuna, herätyskellon soidessa jo aamu viideltä. Huolimatta siitä että edellisen illan visiitti paikallisen ravintolan terassilla vaikutti hieman aamun olotilaan, lähdimme matkaan linja-autolla Braunschweigin rautatieasemalta kello seitsemän. Berliinissä olimme perillä hieman ennen kymmentä. Berliiniin päästyämme suuntasimme ensiksi ostamaan päiväliput metroon, jotta pääsimme helposti liikkumaan paikasta toiseen.

Seuraavaksi suuntasimme Berliinin rautatieasemalle, jonne jätimme matkatavaramme säilytykseen siihen saakka kunnes pääsimme sisäänkirjautumaan hotelliimme.
Tämän jälkeen suuntasimme Kaufhaus des Westens-tavarataloon, joka oli kuitenkin meidän makuumme hieman turhan kallis paikka ostosten tekoon. KaDeWE:n läheisyydessä sijaitsi kuitenkin myös useita muita ostospaikkoja, joissa saimme iltäpäivämme sujumaan hyvinkin nopeasti.

Kun olimme saaneet shoppailusta tarpeeksemme, suuntasimme viemään tavaramme hotellille. Hetken elpymisen jälkeen lähdimme katsastamaan kaupungin nähtävyyksiä. Ensimmäiseksi kohteeksemme valikoitui Berliinin televisiotorni, jonka korkeus oli yli 200 metriä. Televisiotornin juurelta löysimme myös mukavan oloisen ravintolan, jonka lahjakas sisäänheittäjä sai meidät turistit houkuteltua peremmälle. Syötyämme suuntasimme Unter Den Linden –katua pitkin kohti kenties Berliinin kuuluisinta nähtävyyttä, Bradenburgin porttia. Pitkän kadun varrella sijaitsi myös useita muita merkittäviä rakennuksia, joista saimme hämärälläkin otettua onnistuneita kuvia.

Sunnuntai-aamu valkeni aurinkoisessa Berliinissä hieman virkeämmissä tunnelmissa kuin lauantai, ja herättyämme suuntasimme hotellin aamupalalle. Ravitsevan aamiaisen nautittuamme lähdimme uudelleen kohti Berliinin näkötornia, tällä kertaa aikeenamme mennä suunnata ylös, tornin näköalatasanteelle. Kun olimme saaneet ostettua liput, jouduimme odottelemaan reilun tunnin ennen kuin oli meidän vuoromme astua hissiin. Onneksi saimme kuitenkin viettää tuon ajan viereiseltä Alexanderplatzilta löytämässämme mukavassa kahvilassa.

Ylhäällä käytyämme päätimme suunnata kohti Berliinin muurin raunioita. Muurista jäljellä oleva pätkä oli noin parin kilometrin pituinen, ja se oli maalattu täyteen tyylikkäitä graffitteja. Muurilla käynnin jälkeen lähdimme vierailemaan Mercedes Benzin autoliikkeeseen. Valtavan kokoisessa liikkeessä oli viisi kerrosta, ja siellä oli esillä kaikki Mercedeksen uusimmat mallit. Valokuvia räpsittyämme päätimme suunnata syömään ostoskadulla sijaitsemaan Hard Rock Cafe- ravintolaan. Ruokailtuamme oli reissumme siinä pisteessä, että oli aika suunnata takaisin kohti linja-autoasemaa ja sieltä edelleen kohti Braunschweigia.

Berliinissä käynnin jälkeen olikin vuorossa viimeinen työviikko. Työpäiviä meillä oli viimeisellä viikolla vain neljä, johtuen siitä että saimme maanantain vapaaksi koska paluumme Berliinistä oli myöhään sunnuntai-iltana. Viimeiset työpäivät kuluivat todella nopeasti, ja pian olikin jo perjantai ja aika hyvästellä työkaverit. Työnantajamme olivat todella tyytyväisiä kaikkien työpanokseen, ja saimmekin heiltä hyvät arvostelut työssäoppimisestamme. Saimme myös kaikki, Lauraa lukuun ottamatta, pienet lahjat muistoksi työnantajiltamme, joka jätti varmasti kaikille positiivisen mielen kuluneista työviikoista.

Viimeisenä viikonloppuna meidän matkamme suuntautui lauantaipäivänä Saksan toiseksi suurimpaan kaupunkiin Hampuriin. Myös tälle reissulle yhteyshenkilömme Karl oli varannut meille bussiliput, joten matka oli edullinen sekä sujui hyvin. Sää oli sateista, mutta emme antaneet sen pilata reissuamme.

Ensimmäisenä Hampurissa etsimme kahvilan, jossa söimme aamupalan. Tämän jälkeen lähdimme kiertämään viimeistä kertaa Saksan ostospaikkoja. Tälläkään kertaa ei lähdetty kaupoista tyhjin käsin.

Tiemme johti Hampurin Rathausille (raatihuone), joka on historiallinen arvorakennus. Siellä kokoontuu nykyisin Hampurin kaupunkiosavaltion parlamentti sekä hallitus. Hieno rakennus, josta otimme muutaman kuvan muistoksi. Matkamme jatkui sateisessa kelissä syömäänn pizzeria La Pregoon, jossa söimme vatsamme täyteen maukasta ruokaa.

Hampurissa on maan tärkein satama, se palvelee sisämaan liikenteen kauppalaivoja, jotka saapuvat joki- ja kanavareittejä pitkin.  Satama oli myös kävelymatkan päässä, joten kävimme ihmettelemässä myös sen ympäristöä. Satamassa käynnin jälkeen emme enää keksineet juuri mitään tekemistä, joten suunnistimme mukavaan kahvilaan jonne pääsimme myös sateelta suojaan. Kahviteltuamme meillä oli vielä hetki aikaa kiertää pari tavarataloa ympäri, jonka jälkeen suuntasimme takaisin linja-autoasemalle.

Tätä kirjoittaessa vietämme viimeistä päiväämme Braunschweigissa. Vaikka onkin kulunut jo viisi viikkoa, tuntuu kuin olisimme juuri vasta saapuneet tänne. Vaikkakin alussa tunnelmamme olivat pääosin asunnostamme johtuen hieman negatiiviset, on fiiliksemme reissun aikana kääntyneet kuitenkin joka päivä positiivisempaan suuntaan. Reissu on ollut kokonaisuutena todellakin tekemisen arvoinen! Etenkin viikonloppuisin toteutetut matkat muihin kaupunkeihin olivat onnistuneita, ja ovat avartaneet tietämystämme Saksasta. Varmasti jokainen meistä olisi viihtynyt täällä pidempäänkin, mutta nyt on kotiinpaluun aika.