1/3 Siin me oleme Pärnus!

Terveisiä täältä kylmästä tammikuisesta Pärnusta! Eilen tänne viimeinkin saavuttiin, vaikkei vielä pari päivääkään sitten olisi uskonut jos olisi nähnyt meidän pakkaustaidot.
Eilen matka alkoi kahdeksalta aamulla, kun lähdimme kohti linja-auto pysäkkiä Ikaalisissa, koska suunnitelmamme oli mennä Onnibussilla Helsinkiin. Matka bussissa sujui mukavasti vaikkakin kuskilla oli hieman teknisiä ongelmia takaoven kanssa. Helsingissä hieman eksyimme reitiltämme mutta lopulta löysimme oikeaan raitsikkaan navigaattoria avuksi käytäen, ollaanhan me sentään maalta. Helsingissä oli järkyttävän kylmä (-30 celcius astetta!), mutta onneksi matka satamaan sujui nopeasti ja pääsimme lämpimään terminaaliin. Olimme terminaalissa juuri sopivasti, koska ehdimme istuskella vain hetkisen ennen kuin laivaan nousu alkoi.
Laivamatka sujui nopeasti puhelimia ladatessa ja tulevasta keskustellessa. Kun laiva tuli satamaan, otimme taksin ja karautimme Tallinnan bussijaamille eli linja-autoasemalle. Yllätyimme suuresti Pärnuun vievän bussimatkan lipun hinnoista. Matka Pärnuun kesti melkein kaksi tuntia ja lippu maksoi vain viisi euroa! Pärnussa asemalla vastassa olikin Pärnun kutsehariduskeskuksen KV-yhdyshenkilö Kadri. Hän vei meidät majoituspaikkaamme, antoi neuvoja ja opasti lähimpään kauppakeskukseen (, joita on kolme 300m matkan päässä majoituspaikastamme!). Kadrin poistuttua ryntäsimmekin lähimpään Hesburgeriin nauttimaan päivän ensimmäisen aterian, vaikkakin kahdeksalta illalla. Kadri myös kertoi meille, että parin viikon päästä samaan majoituspaikkaan on tulossa Vaasasta suomalaisia opiskelijoita ja odotamme jo innolla, että pääsemme tutustumaan heihin.

Majoituspaikkaan takaisin päästyämme levittelimmekin vain tavaroitamme ja menimme nukkumaan, vaikkakin päivän jännitys ja seuraava päivä pitävätkin unen kaukana myöhään yöhön. Majoituspaikka on mukava, vähän ahdas mutta viihtyisä.

Tänä aamuna saimme onneksi nukkua pitempään, kun Kadri tuli hakemaan meitä vasta puoli yhdeltätoista ja saimme pienen kierroksen Pärnussa. Kävimme myös tutustumassa työssäoppimispaikkoihimme, joissa aloitamme maanantaina. Kuulimme myös, että ensi tiistaina pääsemme tutustumaan koululle parturialalle ja pääsemme vertailemaan vähän Suomen ja Viron koulutuksen eroja. Tänään suunnitelmissamme on vielä shoppailua ja tutustumme Pärnun nähtävyyksiin.