Kansainvälisyys

Automiehet Pustan aroilla

01.04.2016 21:16 -- ramkan

Rami Kantola (auto Kokemäki) ja Petri Virta (auto Kankaanpää) kirjailevat opiskelijoidensa sekä omia tuntojaan Pustan parttaalt.

Autoalan opiskelijamme: Kristo Henri, Mattila Joni, Ripatti Ville, Vatja Niilo. Pojat olivat olleet jo töissä 3 viikkoa tänne saapuessamme.

Mukana myös opiskelijat rakennusalalta: Aronpää Waltteri, Ristakoski Topi ja Sirkama Erik

Irlannissa kaikki on ihmeellistä osa 3: Mistä ovesta kulkea?

10.03.2013 23:57 -- tartuo

Allekirjoittaneen (Taru T) ja Teemun (V) Irlannin matka on tuottanut,  hämmästyttävää kyllä,  myös oppimistuloksia, joita ajattelimme jakaa kanssasi, oi ainut lukijamme. Irlantilainen kansanmusiikki johdatti minut ensimmäisen iirinkielisen dilemmani eteen pubissa. Kummasta ovesta pitäisi mennä puuteroimaan nenäänsä?

Jarin ja Juha-Pekan seikkailut Pärnussa

27.04.2017 16:29 -- jarkan1

Olimme viikon reissulla Pärnussa, jonka aikana tutustuimme Pärnumaan Kutsehariduskeskukseen eli paikalliseen ammattikouluun ja muutamaan paikalliseen yritykseen, joissa oli ammattikoulun työssäoppimispaikkoja. Kaksi työpaikoista oli tilaelementtejä valmistavia yrityksiä. Ensimmäisellä kerralla vierailimme Harmet Oy:ssä, joka valmisti ainakin tällä hetkellä pääasiallisesti työmaa- ja väliaikastiloja. Toisella kerralla kohteena oli Matek Oy, joka valmisti tilaelementtejä. Molemmissa yrityksissä ensimmäinen asia joka pisti silmään, niin oli siisteys ja järjestelmällisyys.

Juttuja Jyllannista

14.05.2016 22:24 -- jaanie

KV-työssäoppimista Jyllannissa

Suuntasimme maanantai aamuna 9.5.2016 klo 5.20 junalla Porista kohti Helsinki-Vantaata. Matkaan lähtivät O-P Ojalainen ja allekirjoittanut. Kohteenamme oli Tradium niminen oppilaitos Tanskassa, Jyllannin niemimaalla, Randers nimisessä kaupungissa. Randers on hieman Poria pienempi rakennemuutoksen kourissa oleva kaupunki.

Kansainväliset ja kansalliset verkostot

18.03.2013 14:39 -- kirmak4

Unkarista (tai oikeasti kotoa) Tiina ja Kirsti

Matkamme mielenkiintoisinta antia ovat olleet tutustumiset työssäoppimispaikkoihin. Kävimme mm. Welness Hotell Gyulassa, joka tarjoaa monipuolista työssäoppimista monen eri alan opiskelijoille esim. kokeille, tarjoilijoille ja kosmetologeille. Pääsimme tutustumiskierrokselle hotellin johtajan kanssa. Hän esitteli meille koko hotellin ja sen toiminnan. Erityisen ihastuneita olimme nykyaikaisiin keittiö- ja ravintolatiloihin. Kierroksen päätteeksi johtaja tarjosi meille loistavan a la carte lounaan ja saattoi autolle.

Keváttá ilmassa Bekescsabassa

08.03.2013 11:13 -- tiigro

Sataedun "kokki kolmoset"  Kirsti Mákinen ja Tiina Grőnholm liikenteessá rakentamassa ECVET-járjestelmáá Unkarin Bekescsabassa kumppanuuskoulun kanssa. Tekstikin on aivan unkarilaista, sillá oma tietokone ei halua toimia hotellilla, joten olemme oppilaitoksen koneella.

Sakeasta lumisateesta ja pakkasesta lensimme keváiseen Budapestiin 2.3.2013. Seuraavana aamuna matkasimme halki pustan 200 km kohti aurinkoista Bekescsabaa. Vastaanotto oli űstávállinen ja vieraanvarainen. Hotelli on aivan kaupungin keskustassa ja 150 vuotta vanha, erittáin kaunis ja sisustukseltaan kuninkaallinen.

Kilttejä ja elämän vettä

05.04.2017 12:35 -- timtar

KILTTEJÄ JA ELÄMÄN VETTÄ

Not Only Fair Play -projekti jatkui talvihorroksen jälkeen Skotlannin Dundeessa. Projektissa on tarkoitus tutustua liikunnanopetukseen yhteistyökouluissa, oppia uusia opetustapoja, oppilaiden syrjäytymisen ehkäiseminen ja vieraaseen kulttuuriin tutustuminen. Vaihdon pituus oli 7 vuorokautta.

Maanantai 20.3.

Koripalloa, krookuksia ja koulutukseen tutustumista

20.03.2013 00:02 -- helkiu

Perjantaina hyppäsimme Porissa bussiin ja huolestuneina mietimme, mahtaako lentomme lähteä, koska finnairin henkilökuntaa oli marssinut ulos. Pääsimme kuitenkin lähtemään aikataulussa ja saavuimme perille puukenkien maahan aivan oikeaan aikaan. Junalippujen ostossa etsimme oikeaa reikää maksukortille, mutta selvisimme kuitenkin erään ystävällisen nuoren miehen  opastuksella.

Larnaka Alive!

29.10.2016 11:19 -- janreu

Saturday evening on the 22nd of October I, the beauty teacher met two beautician students Sini Jokinen and Iida Kuusela in Huittinen and we started our trip to Helsinki-Vantaa Airport.  First pit stop was in Forssa, Autokeidas gas station and suddenly in the ladies room I met my old colleagues Sanna Stenfors, Sirkku Kurunmäki and Jarla Heiniö from Kauneus Deea, wonderful surprise :) Really good start for the trip.

Náin "leivotaan" Unkarissa mestarikokkeja

12.03.2013 10:39 -- tiigro

Táállá Unkari ja Kirsti ja Tiina

Viikon jokaisena páiváná olemme páásseet seuraamaan opetusta ja ohjausta oppilaitoksessa. Viikko on ollut kiireinen niin opettajille kuin műős opiskelijoille, sillá he ovat valmistautuneet suureen kilpailupáiváán (Traditional Hospitalitű Daű). Koulupáivát alkavat oppilaitoksessa klo: 7.15 ja pááttűvát 18.15. Oppilailla on porrastetut tuntijárjestelűt.

Oivalluksia

29.05.2014 19:02 -- suskyo

Blogia kirjoittelee liiketalouden opettaja, tiiminvetäjä ja erityisopettaja Kankaanpäästä. Lähdin Ranskaan kahdeksi viikoksi työskentelemään yhteistyökouluun, tarkoituksena löytää paikallisen liiketalouden opettajan kanssa yhteinen moduli, jota opetetaan kummassakin koulussa. Tähän yhteiseen kokonaisuuteen teimme yhteisen arviointiasteikon, kokosimme suoritussuunnitelman sekä viimeistelimme yhteistön vielä käymällä läpi yhteiset menettelytavat.

Over the Hills and Far Away osa II

18.04.2016 21:29 -- leehyl

Carlowissa BP -projektista tutut kumppanimme Danny ja Claire olivat järjestäneet meille ohjelmaa seuraavaksi kolmeksi päiväksi, kun palasimme Carlowiin. Pääosin liikuimme Clairen kaksiovisella urheilubemarilla. Vasemmanpuoleinen liikenne on kiintoisaa etenkin liikenneympyröissä ja moottoritierampeilla, varsinkin kuskin riisuessa samalla jakkuaan tai värkkäillessä muuta sellaista.

Pojat Belgiassa

02.02.2014 22:52 -- jaanie
Lauantai aamuna 1.2.2014 klo 4.00 pienessä lumumyrkyssä Jaakko ajoi Porista Huittisten kautta (Eero mukaan) Turun lentokentälle. Pienehkö potkurikone lennätti meidät Tukholmaan, mistä matkamme sitten jatkui Saksan Dusseldorf:n. Lentokentällä vastassa oli isäntämme Robert, joka kuskasi meidät Genk:n Esplanada hotellille.

Pärnun matka ravintolasta kahvilaan ja kahvilasta ravintolaan

05.05.2017 13:01 -- maipou

Tere päevast!

Matka-aika 23.-29.4.2017

Rantauduimme Tallinnaan sunnuntai-illalla noin klo 18, jolloin matkamme ensimmäinen ravintolakokemus oli jo koettu laivalla. Maistelimme M/s Finlandian buffee tarjoilun.
Päräytimme omalla autolla suorinta reittiä Tallinnasta Pärnuun. Matka taittui reilussa parissa tunnissa ja pääsimme Strand Spa & Conference hoteliin iltauutisten aikaan.

SAKSA MAAHANMUUTTAJAN KOHDEMAANA, osa 1. - Miten kotouttaminen hoidetaan tehokkaasti ja muita mielenkiintoisia tarinoita Saksanmaalta

30.04.2016 11:21 -- jaamak

Ketkä ja miksi juuri Saksaan opintomatkalle?

Pirjo Raunio, koulutuspäällikkö, opintoala Startti
Jaana Mäki, tiiminvetäjä, opintoala Startti

Opintomatkamme (26.4.-9.5.2016) tarina on pitkä ja polveileva. Parhaimman kokonaiskuvan matkastamme saat, kun luet kaikki blogin osat. Tervetuloa mukaan!

SAKSA MAAHANMUUTTAJAN KOHDEMAANA, osa 4. - Stuttgart – kunnallista kotouttamista

03.05.2016 20:44 -- jaamak

Stuttgart

Pitkäkin matka päättyy joskus ja ensimmäisen kerran lukuisien juna-/porrasnostojen jälkeen eräs nuorehko mieshenkilö tarjoutui auttamaan Pirjon laukun ulos junasta. Mies näki varmaan Pirjon epätoivoisen ilmeen. Saksalaisissa junissa ei tunneta matalia, laiturin tasolla olevia oviaukkoja. ”Steine da drin?” oli kommentti, kun laukku oli maassa. Olisi pitänyt vastata, että tieto painaa, mutta nasevat vastaukset keksii aina vasta jälkikäteen.