Työelämän taitoja Fuengirolassa

08.05.2019 11:00 -- eveket

6.5.2019                      Fuengirolassa 6.-12.5.2019

Matkustimme yhdessä kahden hierojaopiskelijan ja yhden media-alan opiskelijan kanssa Fuengirolaan Espanjaan. Lento oli hieman myöhässä, mutta illalla pääsimme majoittumaan huoneistoihimme.

7.5.2019         

                    

Aamulla Annelle ja Eveliinalle oli sovittu tapaaminen Kotikoulun yrittäjäpariskunnan kanssa (Sami ja Kati Lassila) sekä 3-5 vuotiaiden päiväkerho Tuiskulaan. Kotikkoulu tarjoaa suomenkielistä perusopetusta tilapäisesti espanjassa oleville lapsille eskarista ysiluokkaan. Hinnat määräytyvät koulussa vietetyn ajan mukaan viikko-kuukausi hinnalla. Opiskelujakso on minimissään viikon mittainen. Opetus nojautuu suomalaiseen opetussuunnitelmaan ja huomioi vahvasti yksilölliset tarpeet. Koulussa toteutettiin ns. aamuhetkiä, jotka pohjautuivat mindfullnessiin sekä lasten joogaan. Lisäksi liikunta nähdään tärkeänä osana koulupäivää, esim. eväät syödään päivittäin rannalla tai läheisessä puistossa. Osallistuimme ryhmän mukana aamuhetkeen. Ryhmässä oli opiskelijoita, 2 luokanopettajaa ja yksi sosionomiopiskelija Suomesta. Päiväkerhossa toteutettiin Montessoripedagogiikkaan pohjautuvia menetelmiä.

Tapasimme Sataedun opiskelijan, joka oli toista viikkoa Tuiskulassa kasvun ja osallisuuden edistämisen jaksolla. Hän oli viihtynyt hyvin sekä työpaikalla että ympäristössä muuten ja kertoi oppineensa uusia tapoja ohjata. Kotikouluun on tulossa lähihoitajaopiskelijoita, pääsääntöisesti viiden viikon jaksoissa, aina tammikkuun loppuun asti. Helmikuusta eteenpäin ovat valmiita ottamaan vastaan uusia varauksia. Saimme tietää myös kotikoulun toiveista opiskelijoiden suhteen. Heille ensiarvoisen tärkeää on, että opiskelija itsenäinen ja aloitekykyinen. Lisäksi toiveena on että opiskelija kykenee ohjaamaan eri ikäisiä oppilaita koulutyössä, mm. matematiikassa.

Jelenan aamu alkoi opiskelijoiden kanssa Sofiaopistolla. Sofian tavoite on toimia sillanrakentajana suomalaisen ja espanjalaisen kulttuurin välillä ja edistää suomalaista koulutusvientiä espanjassa. Opisto järjestää erilaisia kursseja lapsille ja aikuisille mm. espanjankielen erilaisia kursseja, taidetyöpajaa ja erilaisia liikuntaan liittyviä kursseja. Sataedun opiskelijat tarjoavat hierontapalvelua. Ensimmäisenä päivänä opettaja Jelena ja opiskelijat järjestelivät käytännön asioita, sopivat aikatauluista ja tiloja toiminnalle. Opiskelijat toteuttivat mainoksen palvelustaan, mikä jaettiin Sofiaopiston Facebook sivustolla.

Tutustuimme myös Centro Finlandiaan jossa toimii infopiste alueen palveluista ja mahdollisuuksista.

Kotikoulun jälkeen Anne ja Eveliina suuntasivat Mijaksen kylään. Kävimme Olli Lindholmille tutussa kantapaikassa teellä ja tutustuimme kauniiseen kylään ja huikealla paikalla sijaitsevaa puistokuntosaliin.

 

8.5.2019                                    

Keskiviikko aamu alkoi aikataulujen sopimisella ja tarkentamisella eri paikkoihin. Tapasimme Andacaren toimitusjohtajan Mari Tuomisen. Hän kertoi suomalaisen hoitoalan yrityksensä toiminnasta Fuengirolassa. Keskustelimme espanjalaisesta hoitokulttuurista ja omaisten merkityksestä hoitoon osallistumisesta esim. sairaalajakson aikana. Andacaressa on ollut suomalaisia opiskelijoita aiemmin hyvällä kokemuksella, ja tulevaisuudessa Sataedunkin hoitajaopiskelijat ovat tervetulleita harjoittelujaksolle. Andacare palveluista suurin on kotihoito, mikä on kokonaisvaltaista, sisältäen mm. ruuanlaiton ja siivouksen. Asiakaskäynnit ovat kestoltaan useimmiten 60 min.

Eveliina ja opiskelija Katja tapasivat Kasvun ja osallisuuden tutkinnon ammattitaitovaatimusten merkeissä Kotikoulu Tuiskulassa. Ohjauksessa käytiin läpi kriteereitä, opiskelijan aiempaa osaamista ja Tuiskulassa kertynyttä osaamista.

Iltapäivällä kohteemme oli Hierontapiste Koivu. Koivun yrittäjäpariskunta (Jutta Hopp ja Jari Mykrä) kertoi toiminnastaan. Heillä on ollut opiskelijoita säännöllisesti ja ovat jatkossakin valmiita ottamaan Sataedun opiskelijoita harjoittelujaksolle. Koivussa pyritään tarjoamaan opiskelijalle realistinen käsitys yrittäjyydestä ja hierojana tomimisesta sekä mahdollisuus kehittää asiakaspalvelutaitojaan.

 

9.5.2019                                                                                    

Torstai aamupäivällä menimme Sofia opistolle katsomaan, miten opiskelijat ovat päässeet työssään alkuun. Sofiaopiston toiminnanjohtaja Minna Kantola esitteli opiston tiloja ja kertoi toiminnasta. Anne ja Eveliina pääsivät hierontaan ja Jelena sai tilaisuuden ohjata opiskelijoita. Listat olivat mukavasti täyttyneet asiakkaista ja työyhteisö vaikutti mukavalta. Media-alan opiskelija oli myös aloittanut projektinsa, tarkoituksenaan tehdä mainosvideo sekä espanjaksi että englanniksi Sofiaopiston toiminnasta. Olikin helppo jättää opiskelijat työn touhuun.

                                                                   

Iltapäivän käytimme tutustumalla Fuencocialin toimintaan. Rocio Garcia esitteli kehitysvammaisten sosiaalipalveluita Fuengirolassa. Fuencocial tarjoaa palveluita kaiken ikäsille kehitysvammaisille. Näimme kehitysvammaisten työ- ja päivätoimintaa, jossa oli hyödynnetty avotyöllistämistä (uima-allas työntekijä, vastaanottovirkailija jne.) ja arjen askareissa toimimista. Heillä oli myös asumispalvelua samassa pihapiirissä 23 asiakkaalle. Lisäksi he järjestävät erilaisia terapiapalveluita (musiikkiterapia, toimintaterapia, puheterapia, psykologi palvelut, fysioterapia jne.) sekä tutkimuspalveluita. Oli hienoa nähdä, kuinka monipuolista toiminta oli. Heidän kanssaan keskusteltiin myös mahdollisuudesta saada järjestymään Sataedun opiskelijoille työssäoppimisjaksoja. Tässä suurena apuna olisi heidän suomalaistaustainen työntekijänsä. Tästä jatkamme keskustelua Suomeen palattuamme.

Sonnesalud hyvinvointistudion kanssa olimme sopineet tapaamisesta, joka sittemmin peruuntui. Yrittäjä Elinalla oli ollut ohjattavanaan kaksi hierojaopiskelijaa ja hän oli huomannut etteivät omat resurssit riitä opiskelijoiden ohjaamiseen, jotta he saisivat laadukkaan harjoittelujakson.

 

10.5.2019                                                                                           

Tapasimme Jari Huovilan, joka edustaa Fysioterapiapalvelu Iloinen ilmettä. Jari on pitkän linjan hieroja kouluttaja, joka asuu Fuengirolassa. Hänen kanssaan keskustelimme muuttuneesta hierojakoulutuksesta sekä yhteistyöstä tulevaisuudessa. Hänen ammattitaidostaan opiskelijat voivat päästä hyötymään jo ensi syksynä.

Seuraavaksi suuntasimme vielä Suomalaiseen seurakuntakotin. Tapasimme turistipappi Kaisa Karirannan. Hän kertoi meille aktiivisen seurakunnan toiminnasta, mikä pyörii pääasiassa vapaaehtoisvoimin. Heillä oli uusitut, kauniit toimitilat. Opiskelijoita seurakunnassa on ollut useita yhtäaikaa, mikä on koettu hyväksi tavaksi. Pääasiassa heillä on ollut sosionomiopiskelijoita, mutta myös lähihoitaja- ja sairaanhoitajaopiskelijoita. Kirkko kokoaa yhteen alueen Suomalaisia ja auttaa mahollisuuksien mukaan. Heillä oli vapaaehtoistoinnalla pyöritettävä kahvila sekä kirjasto samoissa tiloissa, joista on muodostunut tärkeä kohtaamispaikka alueen Suomalaisille. Opiskelijat tekevät monipuolista ohjaus- ja auttamistyötä mm. kotiin. Seurakunta voisi toimia myös hyvänä työssäoppimispaikkana Sataedun lähihoitajaopiskelijoille. Seurakunnalla on päiväkerhotoimintaa, jota toteuttaa yrittäjä Marja Mankinen. Häneen otammekin yhteyttä vielä Suomeen palattuamme.

Illan käytimme tutustumalla Marbellan vanhaan kaupunkiin sekä Puerto Banuksen hulppeaan rantakatuun, luksusjahteineen ja merkkiliikkeineen.

Yhteenveto viikosta:

Saimme solmittua monta uutta yhteistyökuviota tapaamalla yrittäjiä ja muita yhteyshenkilöitä henkilökohtaisesti. Yhteinen ymmärrys löytyy esittelemällä lähihoitajakoulutusta ja miettimällä tavoitteiden toteutumista kyseisessä ympäristössä ja organisaatiossa. Fuengirola tarjoaa opiskelijoillemme erilaisia ja monipuolisia paikkoja hankkia uudenlaista osaamista. Suomalainen yhteisö tukee ja mahdollistaa suomen kielellä toimimisen. Fuengirola on kansainvälinen ja elävä kaupunki. Harjoittelujakso tarjoaa myös mahollisuuden tutustua espanjalaiseen kulttuuriin ja elämän menoon. Opiskelijalta kuitenkin vaaditan omatoimisuutta ja rohkeutta tarttua työhön.