Liikenneopettajat on the European tour

05.04.2017 17:07 -- terurp

 20.3.2017 - 2.4.2017

Tässä tulee kokemuksia ja ajatuksia matkastamme Belgian ja Unkarin oppilaitoksiin. Tarkoituksena oli kartoittaa sopivan tutkinnonosan suorittamista ulkomailla sekä oppilaitoksessa että työssäoppimalla. Matkalla olivat kuljetusalan opettajat Matti Kaljunen ja Tero Urpilainen Kokemäen toimipaikasta.

Lähdimme liikkeelle Tampereelta maanantaina 20.3. Flyben/SAS:n lennolla pienellä potkurikoneella Tukholmaan Arlandan lentokentälle. Siellä odottelimme nelisen tuntia jatkolentoa Dussedorfiin. Lentomme sujuivat aikataulussa ja Jan Thijs oli meitä vastassa lentokentällä, matkamme jatkui kohtia Belgiaa ja kaupunkia nimeltä Genk. Olemme olleet molemmat saattamassa ensimmäisiä logistiikan vaihto-oppilaita vuonna 2009 kyseiseen kaupunkiin, joten maisemat olivat jollain lailla tuttuja.

Tiistaiaamuna Jan tuli noutamaan meidät hotellilta ja vierailimme kuljetusliikkeessa nimeltään H.Essers, www.essers.com. Yhteistyökoulumme Technisch Instituut Sint-Lodewijk, www.tils.be käyttää yritystä logistiikan opiskeijoidensa työssoppimispaikkana ja meiltä vaihdossa olleet opiskelijat ovat myös olleet työssäoppimassa tässä yrityksessä. Kyseessä on meidän mittapuumme mukaan iso kuljetusliike, 1460 kuorma-autoa ja 3050 perävaunua ympäri Eurooppaa. Tapasimme yrityksessä vanhan tuttumme Patrick Renckensin, hän on myös vieraillut luonamme Suomessa yhdessä belgialaisten opiskeljoiden kanssa. Keskustelimme mahdollisuudesta jatkossa tehdä yhteistyötä työssäoppimisen merkeissä ja viikon aikana saimme vahvistuksen sille, että opiskelijamme ovat edelleen tervetulleita työssäoppimisjaksolle heidän yritykseensä. Iltapäivällä tapasimme ensimmäisen vuoden opiskelijoita ja esittelimme heille kuljettajakoulutusta Sataedussa ja Suomessa yleensä. Kyselyn perusteella näyttää siltä, että innokkaita Suomeen vaihtoon tulevia opiskeljoita riittää jatkossakin.

                

Keskiviikkona tutuistuimmen Genkin ympäristöön, kaupunkiin ja sen historiaan oppamme Dannyn opastuksella. Iltapäivällä meitä tultiin noutamaan, matkustimme St. Vith nimiseen kylään  ja majoituimme hostelliin. Siellä tapasimme toisen luokan opiskelijoita ja heidän opettajiaan, jotka olivat tulleet Ardennen alueelle koko viikoksi ajamaan ajoneuvoyhdistelmillä "pikkuteillä" ja pienten kylien läpi. Tämä on osa kuljettajakoulutusta ja valmistaa heitä ajokokeeseen. Keskiviikkoiltana hyppäsimme mukaan ohjaamoon ja tutustuimme pimeällä pikkukyliin, kapeisiin katuihin ja muutamaan serpettiinitiehen mäkineen. Puolen yön aikoihin saavuimme takaisin majapaikkaamme.

     

Torstaina aamulla ajo-opetus jatkui noin yhdeksän aikoihin ja päivän aikana kuljimme reittejä Belgian, Saksan, Luxemburgin ja Ranskan rajalla. Ehkä mielenkiitoisin oli katu, jonka vasemmalla puolella oli Luxemburg ja oikealla Belgia, rajan kulkiessa keskellä katua. Vasemmalla oli kaupat sekä kioskit ja noin 10 huoltoasemaa, koska polttoaine on halvempaa Luxemburgissa, oikealla olivat sitten asuintalot. Yhdeksän tunnin jälkeen, illalla kuudelta päivän reitit olivat ajettuna. Päivän ainoaa taukoa pidettiin yhden aikoihin Abbaye Notre-Dame d'Orval -luostarin pihalla Belgian eteläisimmässä osassa aivan Ranskan rajalla. Palasimme myöhemmin illalla vielä takaisin Genkiin. Oppilaat jatkoivat ajamista vielä perjantaina.

Perjantaina tutustuimme toiseen kuljetusliikkeeseen Move Intermodal www.move-intermodal.com. He toimivat yhdistettyjen kuljetusten parissa, jos jäi vaivaamaan mitä se tarkoittaa, niin katso tarkemmin nettisivuilta. Keskustelujemme päätteeksi hekin suhtautuivat positiivisesti mahdollisiin opiskelijoiden työssoppimisjaksoihin tulevaisuudessa. Iltapäivällä matkustimme junalla Brysseliin, Euroopan pääkaupunkiin.

Lauantaipäivän käytimme tutustumalla Brysselin keskustaan ja yritimme myös käydä Euroopan parlamentissa laittamassa asiat kuntoon, toki melko heikolla menestyksellä. Illalla löysimme tiemme Chaleroin lentoasemalle ja sieltä matkamme jatkui Budapestiin. Puolen yön aikoihin olimme Budapestissa.

Sunnuntai oli taas matkapäivä, matkustimme junalla Budapestistä Békéscsabaan ja olimme perillä iltapäivällä.

Maanantai aamulla Erika ja János vievät meidät tutustumaan paikallisen oppilaitoksen logistiikka-alan koulutukseen. Päivän aikana kävi ilmi, että koulutuksemme eroavat toisistaan melkoisesti. Meillä keskitytään maantieliikenteeseen ja kuljettajakoulutukseen, kun taas he kouluttavat logistiikan osaajia varastojen ja kuljetusten ohjaamiseen. Miltä tuntuisi opiskella pääasiallisesti luokkahuoneessa 35 tuntia viikossa, suorittaa työssäoppiminen kesäaikana ja päästä varsinaisesti "työsaliopetukseen" viimeisenä opiskeluvuonna? Varsinainen kuljettajakoulutus Unkarissa on vielä autokoulujen hallinnassa. Asiaan on ehkä tulossa muutos tämän vuoden aikana, kuljettajakoulutus vapautunee ja tulee tämän myötä myös osaksi ammatillista koulutusta. Kemény Gáborin ammatillinen oppilaitos suunnittelee ottavansa myös kuljettajakoulutuksen osaksi tarjontaansa nykyisen logistiikka-assistentti koulutuksen rinnalle. Matkassa on vielä monta mutkaa...

Tiistaina Erika ja János noutivat meidät aamulla hotellilta, vierailimme paikallisessa kuljetusliikkeessä Bencsik Transz http://www.bencsiktrans.hu. Keskustelimme kuljettajakoulutuksesta, tai oikeastaan sen puutteesta, Unkarissa ja he kuuntelivat kiinnostuneina meidän kertomuksiamme suomalaisesta kuljettajakoulutusjärjestelmästä. Autonkuljettajan työ ei ole Unkarissa nykyään ammatti, tai ainakaan sitä ei arvosteta ammattina. Kuljettajista on pulaa ja heidän ammattitaitonsa rajoituu ajokorttiin. Bencsik Transz on keskikokoinen unkarilainen kuljetusliike, jolla on ajoneuvoja niin kotimaan kuin ulkomaan liikenteessäkin. Vaihdoimme myös muutaman sanan työssäoppimisesta ja meidän opiskelijoidemme mahdollisuudesta tulla työssäoppimisjaksolle heidän yritykseensä. He suhtautuivat asiaan positiivisesti ja varmasti jatkamme keskustelua, kun asia on ajankohtainen. Nyt on yhteystiedot olemassa ja ihmiset tavattu.

Keskiviikkona opiskelija Imre Hőgyes haki meidät hotellilta ja ajoimme Békésin kaupunkiin vierailemaan yrityksessä nimeltään Unix Trans Kft. Imren isä omistaa yrityksen, jolla on kuusi ajoneuvoyhdistelmää, kaksi Unkarissa ja neljä Euroopan liikenteessä. Imre itse opiskelee Kemény Gáborin ammatillisessa oppilaitoksessa logistiikkaa ja aikoo jatkaa opintojaan tämän koulun jälkeenkin. Tavoitteena hänellä on työskennellä isänsä rinnalla yrityksessä. Isä oli työmatkatkalla Saksassa ja niin poika esitteli yrityksen toimintaa sekä toimi meidän isäntänämme keskiviikkona. Englanti oli selvästi toisinaan haasteellista, mutta saimme loistavan kuvan yrityksen toiminnasta. Isältä lainatulla bemarilla siirryimme sutjakkaasti paikasta toiseen.

Torstaina oli Lászlón vuoro toimia isäntänämme. Vierailimme yrityksessä nimeltään Tondach. Meillä yritys tunnetaan nimellä Wienerberger. Yritys valmistaa kattotiiliä ja rakennustiiliä Békéscsaban teollisuusaluella. Tehtaita on aiemmin ollut monia, mutta yksi on edelleen jäljellä. Markkina-alueena heillä on koko Unkari, osa Romaniaa ja osa Slovakiaa. Kiersimme , isäntämme johdolla, näkemässä koko tehtaan tuotantoketjun raaka-aineen hankinnassa aina lähettämöön asti. Mielenkiintoinen katsaus tuotantologistiikkaan ja varastointiin. Iltapäivällä kävimme tapaamassa vielä Kemény Gáborin johtajatarta ja samalla tapasimme sattumalta yhden oppilaista, joka oli Kokemäellä aikaisemmin keväällä vaihdossa autoalalla. Illalla istuimme iltaa yhdessä Erikan ja Lászlón kanssa, vertailimme Suomen ja Unkarin välisiä eroja koulumaailmassa ja yleensä elämässä, keskustelimme matkustamisesta ja teimme samalla yhteenvetoa viikostamme.

Perjantaina oli jälleen matka päivä, matkustimme junalla takaisin Budapestiin. Lauantai kului katsellessa kaupunkia, samalla keskustelimme siitä mitä kaikkea tältä reissulta jäi käteen. Kirjoittelimme myös viimeiset virkkeet tähän juttuun. Sunnuntaina on kotiin lähdön aika. Ryanairin boarding passit taskussa matkaamme lentokentälle, sieltä Tampereen kautta Huittisiin ja Kokemäelle.

Budapest 1.4.2017

Matti & Tero

Lisää uusi kommentti