Täältä tullaan Larnaka

10.11.2016 11:02 -- sarvie

Matkani Kyproksen Larnakaan alkoi sunnuntaina 30.10 aamuvarhaisella. Kellojen siirtäminen talviaikaan sai aamuuni oman säväyksen. Olin jo viikon aikana saanut kuulumisia Janikalta Larnakasta.  Samalla siinä jo suunniteltiin ja päivitettiin myös tulevaa viikkoa. Matkaa varten kävin koululla vielä hakemassa joitakin työvälineitä ja tuotteita, jotta tyttöjen seuraavan viikon työtehtävät työpaikalla saataisiin tehokkaasti sujumaan.

Matkareittini Eurasta Harjavallan kautta Helsinki-Vantaalle sujui yhtä luonnikkaasti kuin lentoni Helsinki-Vantaalta Frankfurtin ja Wienin pysähdysten kautta Larnakaan. Maanantaipäivän jo alkaessa saavuin perille, Sun Hall Beach hotel apartementsiin, jossa opiskelijavaihdossa olevat Sini ja Iida minua jo odottivatkin. Nopean kuulumisten jälkeen uni jo kyllä maistuikin.

Maanantaiaamuna tyttöjen työvuorot alkoivat vasta kahdelta, joten meillä oli aamulla aikaa suunnitella päivän ja viikon toimintoja. Aamutoimien jälkeen tytöt esittelivät minulle lähiympäristöä, olivathan he olleet täällä jo viikon. Kiersimme Larnakan ranta-alueen ja keskustan alueella tutustuen paikkoihin.

Iltapäivällä lähdimme tyttöjen työpaikalle ja veimme mukanamme muutamia, tytöille omassa koulutuksessa käytettäviä tuttuja työvälineitä ja tuotteita. Sain lämpimän vastaanoton Thea's beauty caren omistaja Thealta. Vieraanvaraisuus oli erittäin mahtavaa, Larnakassa otettiin hyvin huomaavaisesti sekä opiskelijat että opettaja vastaan. Kauneushoitolassa oli myös viikon aikana erittäin ystävällisiä kohtaamisia erilaisten asiakkaiden kanssa.

Thea oli sopinut ajan asiakkaan kanssa, jolle hän teki Cypryksen mallilla kasvohoidon. Näin ollen tytöt näkivät hänen tapansa tehdä hoidon, jolloin he pystyivät vertailemaan samalla miten he olivat oppineet tämän omassa koulutuksessaan. Tytöt näyttivät samalla myös esimerkkejä miten he käyttivät omia tuotteitaan kasvohoidossa. Tällä viikolla työvuorot alkoivat useasti myöhemmin päivällä ja kestivät iltaan saakka. Työtehtävät oli suunniteltu niin, että ne olivat monipuolisia ja erilaisille sekä eri-ikäisille suunnattuja hoitoja. Työaikojen ja työtehtävien monipuolisuus ja vaihtelevuus toivat tytöille hyvää kokemusta mm. erilaisten työtapojen hallinnassa, työaikojen hektisyydestä, siirtymisestä työtehtävästä toiseen joustavasti  ja oman toiminnan ohjauksen sujuvuudesta.

Työvuorojen ulkopuolella saimme tutustua Kyproksen elämään, uusiin ruoka- ja kahvilakulttuureihin, toimintatapoihin vieraassa kulttuurissa sekä vieraan kielen puhumista erilaisissa tilanteissa. Ilmat olivat suotuisat, vaikkakin yhtenä yönä oli erittäin kova ukkonen ja salamointi häiritsi hieman unen laatua.

Keskiviikkona Mr. Panicos Paralimnitis, Sun Hall Beach Hotel APTS and Eleonora Hotel APTS toimitusjohtaja oli minuun yhteydessä ja halusi vielä tavata meidät ennen lähtöämme. Sovimme, että otan yhteyttä häneen, kun pääsemme torstaina salongista. Hän halusi kuulla vielä ajatuksia Larnakassa olemisesta ja työskentelystä sekä kuulla tyttöjen opiskelusta. Hän olisi myös kiinnostunut ottamaan tulevaisuudessa opiskelijan kansainväliseen vaihtoon Eleonora hotellin vastaanottoon.

Torstaina salongissa käynnin jälkeen lähdin tapaamaan Mr. Panicos Paralimnitisiä. Tytöt eivät tulleet mukaan, koska työtehtävien tekeminen salongissa oli vielä kesken. Tapaaminen oli Sun Hall Beach hotellissa. Hän oli erittäin huomaavainen herrasmies. Keskustelimme yleisesti koulutuksesta ja työnteosta sekä mm. vaatimuksista toimia hotellin vastaanotossa. Sovimme, että menisin perjantaina tutustumaan Eleonora hotelliin, jossa vastaanottovirkailija Valentina ottaisi minut vastaan. Tällöin hän esittelisi minulle hotellia, sen toimintaa ja työskentelyä siellä.

Perjantaina oli viimeinen työpäivä Larnakassa. Tytöillä oli hieman lyhyempi työpäivä, jolloin he saivat aikaa tehdä viimeiset ostokset ja pakata rauhassa matkalaukkunsa. Viimeisen työpäivän jälkeen jätimme hyvästit Thealle ja kiitimme yhteistyöstä sekä vieraanvaraisuudesta. Minä lähdin vielä sovitusti tutustumaan Eleonora hotelliin, jossa Valentina otti minut vastaan ja esitteli hotellia. Sain tutustua hotellin yleisiin tiloihin ja jokaiseen erilaiseen huoneeseen, yhden hengen huoneesta sviittiin. Hotelli sijaitsee hyvällä paikalla ja on erittäin siistin oloinen sekä siellä oli mukava henkilökunta.

Varhain lauantaiaamuna lähdimme kotimatkalle kohti Larnakan lentokenttää. Lennot sujuivat erittäin hyvin Ateenan ja Frankfurtin kautta Helsinki-Vantaalle, josta viimeinen pätkä tehtiin junalla kohti kotia. Viikko kului mahtavasti opiskelijoita ohjatessa ja opiskeluympäristön sekä asioiden sujuvuuden varmistamisessa ja opastamisessa. Voimme suositella Kyprosta ja Larnakaa muillekkin ja lämpimät kiitokset menee erityisesti Thealle, joka huomioi ja opasti opiskelijoita erittäin hienolla ja kunnioitettavalla tavalla. Matka toi myös uskoa oman englannin kielen puhumisen sujuvuuteen ja pärjäämiseen kansainvälisessä verkostoitumisessa.