Viemisiä meiltä muualle

30.05.2014 19:43 -- suskyo

Lupasin viime kerralla kirjoitella ajatuksia siitä, mitä meillä voisi olla viemisiä muualle.

Matkani aikana ranskalaisesta opettajakulttuurista paljastui selvä puute erityisopetuksen organisoinnista. Tukea kyllä annetaan, jos joku on jäänyt jälkeen opinnoissa, mutta varsinaista syytä asialle ei kukaan pohdi, miksi opiskelija ei pärjää ko. opinnoissa. Esittelin meidän malliamme ervoista, HOJKS:sta, tuen antamisen suunnitelmasta ja eri syistä, miksi tukea annetaan. Tämä tieto oli heille aivan uutta ja herätti paljon mielenkiintoa.

Toinen selvä asia, missä meillä on etumatkaa, on yrittäjyyden opetus liiketalouden puolella. Opiskelijoilla on jonkinlaista "yritystoimintaa". He innovoivat ja valmistavat tuotteita kierrätysmateriaalista ja kauppaavat näitä tuotteita, kerätäkseen rahaa luokalle. Kerroin puolestani taas meidän opintokokonaisuudesta, Nuoresta yrittäjyydestä, joka kestää koko lukuvuoden ja sinä aikana opiskelijat pyörittävät omia yrityksiään. Taas kerran toimintamallimme herätti pohdintaa ja kysymyksiä

Maailmalla ollessa on hienoa olla suomalainen opettaja. Ammattikuntamme herättää paljon ihailua ja meitä pidetään todella koulutuksen esimerkkimaana. Tavastamme kouluttaa ihmisiä keskustellaan arvostavaan sävyyn ja useat eri kysymykset toimintatavoistamme odottavat vastausta. Mutta ei se niin auvoista meillä silti aina ole, etteikö muualtakin maailmasta tulisi napattua hyviä toimintatapoja mukaan matkalta.

Lisää uusi kommentti