Saksaa ristiin rastiin

15.04.2016 12:30 -- janreu

Ristiin rastiin numerojärjestyksessä matkaa taitoimme niin junalla kuin bussilla sekä autolla.

Apostolin kyytiä unohtamatta, koska jalkamme kyllä muistavat ennätyslukemat 17720 askelta päivässä...

Maanantai 11. huhtikuuta

Saavuimme Hannoverin (1) lentokentälle, josta yhdyshenkilömme Karl-Heinz Hilbig meidät ystävällisesti kävi hakemassa autollaan. Pääsimme majoittumaan hotelliin (Am Wollmarkt) ja sitten ensimmäisen illan ohjelmaan Braunschweigissä (2) kuului tervetuloillallinen Otto-Bennemann-Schulen kolmen opettajan kanssa.

Tiistai 12. huhtikuuta

Aloitimme päivän tutustumalla kahteen liiketalouden opiskelijan työssäoppimispaikkaan.  Sanna, Kankaanpään toimipaikasta, työskentelee Primark-muotitavaratalossa keskellä Braunschweigia. Laura,  niin ikään Kankaanpäästä, puolestaan työskentelee T-k-maxx-nimisessä vaateliikkeessä. Tytöillä näytti olevan homma hanskassa. Välillä tapasimme Karl-Heinzin päiväkahvin merkeissä, jonka lomassa teimme tietenkin kovasti valmistelutyötä tulevaa vaihto-opiskelijoiden ohjeistusta varten. Illalla menimme vielä tarkastamaan opiskelijoiden asunnon, jossa tapasimme myös Alinan ja Sampan, jotka työskentelevät Edeka-ruokakaupoissa keskustan ulkopuolella.

Keskiviikko 13. huhtikuuta

Aamulla tapasimme yhteistyöoppilaitoksemme rehtorin Klaus Bonerin. Lisäksi saimme hetkeksi käyttöömme suuren ope-huoneen kaksi tietokonetta internet-yhteyksineen, jotka olivat muuten ainoat koneet kahden sadan opettajan käytössä. Tämän jälkeen menimme kuvaamaan  kaupungin nähtävyyksiä. Iltapäivällä pääsimme salamatkustajina thaimaalaisen opiskelijaryhmän mukana Volkswagenin "mekkaan" Autostadtiin Wolfsburgiin (3). Autokaupunki kahdella 400 luovutettavan auton tornilla teki meihin suuren vaikutuksen. Loppuilta aherrettiin blogikirjoituksen ja opiskelijoiden ohjeistusten parissa.

Torstai 14. huhtikuuta

Aamupäivä meni hotellilla töitä tehden, koska kerrankin nettiyhteys toimi. Iltapäivällä tapasimme opiskelijat ja sen jälkeen menimme yhdessä      tutustumaan kouluun ja oppituntiin. Koululla oli jatko-opiskelijoita kymmenkunta. Ryhmä esittäytyi meidän opiskelijoille ja me esittäydyimme    heille. Tämän jälkeen menimme liiketalouden opettajan Karin Palmun johdolla lasilliselle.

Perjantai 15. huhtikuuta

Aamulla tutustuimme Karin Palmun logistiikan ryhmään. Aiheena oppitunnilla oli politiikka. Tämän jälkeen lähdimme Karl-Heinzin kanssa käymään entisellä (DDR) rajavyöhykkeellä Schöningenissä (4). Paikalla oli edelleen alkuperäinen muuri, itseasiassa kaksi sekä vartiotorni.  Täältä  matkamme  jatkui Wernigeroden (5) pikkukaupunkiin Harzin kupeessa. Kauniit naiset poseeraavat ihanalla suihkulähteellä Raatihuoneen  aukiolla... Lisäksi pääsimme pikkuisella kaupunkijunalla Wernigeroden linnalle, josta näkymät kaupunkiin olivat huikeat. Illallinen Karl-Heinzin  kanssa päätti Braunschweigin monipuolisen ja ihanan viikkomme.

Lauantai 16. huhtikuuta

Matkamme jatkui junalla Kölniin (6). Saimme huomata, että ilman saksan kielen taitoa junalla matkustaminen voi olla haastaavaa. Ilma oli kamala, hotellin sijainti oli loistava ja tuomiokirkko kerrassaan mykistävä! Sateesta huolimatta tallustimme "normi" päivän verran Kölnin vilkkaassa keskustassa ja vanhassa kaupungissa. Törmäsimme sattumalta ISIS-vastaiseen mielenosoitukseen. Poliisisaattue seurasi mielenosoitusta ja koimme parhaaksi poistua paikalta. Lauantai-ilta meni rentoutumisen sijaan Hotelli Domspatzin katkeamattoman nettiyhteyden parissa työstäen niin blogikirjoitusta kuin opiskelijoiden tulevaa ohjeistusta.

Sunnuntai 17. huhtikuuta

Aamupala maistui, koska tavoitteena on saada askeleet kulkemaan tänään niin täällä Kölnissä kuin seuraavan matkakohteemme kaupungissa Bonnissa (7)Bonnin rautatieasemalle saavuttuamme otimme tabletilla kuvan isosta Bonnin kartasta. Kuitenkaan emme löytäneet kartasta hotellin osoitetta ja Päivi kysyi saksan kielellä poliisilta neuvoa. Poliisi oli erittäin ystävällinen ja neuvoi todella helpon reitin hotellille, jopa Janika ymmärsi saksan kieliset ohjeet! Olimme varanneet Beethoven-hotellista huoneet, jotka sijaitsivat Beethovenin lapsuudenkotia vastapäätä.

Maanantai 18. huhtikuuta

Aamupalalle Beethoven-hotelliin saimme vieraaksi Alice-Salomon Schulesta kansainvälisyysasioista huolehtivan Markus Klaasin. Kävimme läpi kolmen päivän vierailuohjelmamme, joka tulee koostumaan vierailuista kahteen eri toimipaikkan Linz am Rheinissä (8) ja Neuwiedissä (9). Lisäksi pääsemme tutustumaan Food Hotelliin, jossa on ollut jo viime keväänä Sataedun opiskelijoita työssäoppimassa. Aamupalan jälkeen lähdimme ensin tutustumaan pieneen Linz am Rheinin toimipaikkaan. Koulun henkilökunta ja opiskelijat olivat erittäin ystävällisiä ja ilmapiiri oli leppoisa. Iltapäivällä lähdimme Markuksen Volvon kyydissä Neuwiedin toimipaikan esittelykierrokselle. Siellä saimme kurkistaa cateringalan luokkaan, josta meille tarjottiin Flammkuchenia maistiaisiksi. Lisäksi tapasimme Markuksen kollegoita ja saimme väliaikaisesta opettajahuoneesta lainata tietokoneita internetyhteyksillä. No siitähän tuli opettajahuoneesa vitsi: suomalaiset ovat nettiaddikteja!

Tiistai 19. huhtikuuta

Nyt jo osasimme kulkea raitiovaunulla ja junalla kuin konkarit konsanaan Linz am Rheinin juna-asemalle. Markus oli meitä siellä vastassa ja saattoi meidät opettajien kokoukseen, jossa saimme tavata myös koulun rehtorin Axel Lischewskin. Esittelimme itsemme ja Sataedun sekä tarjosimme Pandan suklaaherkkuja. Lopuksi annoimme rehtorille Sataedun kravatin lahjaksi ja toivotimme hänet tervetulleeksi toukokuussa Suomeen vastavierailulle. Kokouksen jälkeen saimme hetkeksi koulun kirjaston ainoan koneen käyttöömme. Kirjaston tilat olivat myös opetuskäytössä ja siellä soitettiin nokkahuilua. Kyllä siinä Suomi-opettajien päät olivat pyörällä.

Huiluluritusten jälkeen päätimme ottaa seuraavaksi matkakohteeksi Koblenzin (10). Toki hyödynsimme mahdollisuuden risteillä vielä kerran Rheinin ja Moselin rannoilla, josta saimmekin otettua upeita kuvia erilaisista linnoista, oluttehtaasta ja kuuluisasta Rheinin ja Moselin yhtymäkohdasta, Deutsches Eckistä.

Kyllä sitten kelpasi matkustaa takaisin Bonniin, jonne juuri ehdimme ajoissa illastamaan vielä Markus Klaasin kanssa. Ilta sujuikin rattoisasti ruotsia puhuen, koska Markus on asunut ruotsissa ja halusi treenata ruotsin kielellä puhumista. No sehän sopi meille mainiosti, koska Päivi opettaa pääasiassa ruotsin kieltä ja Janika on asunut ruotsissa. Niinhän siinä ilta hurahti Markuksen Skånen murretta kuunnellen ja herkullisesta illallisesta nauttien.

Keskiviikko 20. huhtikuuta

Aamutoimet hoidettiin reippaasti kuten muinakin aamuina ja suuntasimme taas Bonn-Beuel rautatieasemalle, jotta pääsimme Neuwiediin Food Hotellin yritysvierailulle ja kahvittelemaan johtaja Frank Ruckin ja tiiminvetäjä Sandro Urbanin sekä Markus Klaasin kanssa. No nyt ei enää sanatkaan riitä kuvamaan yksityisen cateringalan koulun hotellikompleksia. Siihen kuului myös harjoitus- supermarket, joka oli täynnä tuotteita, jotka eivät siis olleet aitoja.

Food Hotelli vierailun jälkeen haettiin matkalaukut Bonnista ja suunnistettiin rautatieasemalle, josta pääsimme alle tunnissa IC-junalla Düsseldorfiin (11). Onneksi kaupunki oli jo tuttu Päiville, niin napsimme vain parhaat palat päältä kuten Rheinin rantakatu ja raatihuone sekä muutama panimo currywursteineen!
Sitten alkoi jo 10 päivän reissaaminen tuntua jaloissa ja päätimme lähteä ajoissa nukkumaan ihanaan hotelliimme Residenzaan, joka oli vanhan kaupungin sydämessä. Ikkunamme olivat sisäpihalle, joten saimme nukkuakin täysin häiriöttä.

Torstai 21. huhtikuuta

Aamulla päätimme hemmotella itseämme, ottamalla taksin, koska matkalaukkujen raahaaminenkin alkoi jo tuntua käsivarsissa. Saimmekin huippuhauskan taksikuskin, joka oli matkustellut ympäri ämpäri Suomessa ja jutteli meille suomen kielellä hauskoja kalajuttuja! Kaiken kaikkiaan olemme äärettömän iloisia 11 päivän matkastamme ja toivomme opiskelijoidemme hyötyvän niin Saksan matkavinkeistä kuin ohjeista Otto-Bennemann ja Alice-Salomon -koulujen osuuksista.