Borgarholtskoli Iceland (=ammattikoulutusta jäätiköllä)

05.03.2014 18:01 -- ramkan

Reykjavik 5.3.2014

Blogia kirjoittelee Ulvilan autoalan opettaja Juha Kuusamo sekä Kokemäen autoalan opettaja Rami Kantola.

Saavuimme Keflavikin lentokentälle 2.3. iltapäivällä josta jatkoimme matkaa linja-autolla kohti Reykjavikiä. Tunnin matkustamisen jälkeen saavuimme Reykjavik Lights hotellille, jossa suureksi iloksi kuulimme että meidät siirretään toiseen hotellin ensimmäiseksi yöksi koska hotelli oli ylibuukattu.  Siispä suuntasimme taksilla kohti toista hotellia. Tässä kohtaa matkustamista takana n.18 tuntia.  Keskustassa sijainneessa Klettur hotellissa väsyneitä matkaajia huvitti näkymät ikkunasta.

Sitkeästi nukutun yön ja aamiaisen jälkeen ryhdyimme selvittelemään matkatavaroiden siirtämistä Reykjavik Lights hotellille. Asioiden selvittyä lähdimme selvittämään mitenkä pääsemme koululle. Keskustan linja-autoasemalla hyppäsimme autoon n:o 6 ja sillä pääsimme puolentunnin matkustamisen jälkeen koulun portille.

Pienen kiertelyn jälkeen löysimme auto-osastolle, jossa tapasimme yhteyshenkilömme  Kristjan M  Gunnarssonin. Seuraavat päivät Kristjan esitteli meille osastoa ja selvitti Islantilaista opetusjärjestelmää. Koululla ollessamme näimme tytön joka oli lähdössä Nakkilan toimipisteeseen vaihtoon sekä opettajan joka oli ollut Nakkilassa. Näimme myös rehtorin ja juttelimme ruokailun yhteydessä vararehtorin kanssa. On hienoa, että Islannissa kaikki puhuvat englantia ja ymmärtävät sitä niin Porin kuin Raumankin murteella puhuttuna.

Tiistaina päästiin Ramin lempiaiheeseen eli opetussuunnitelmaan (OPS). Borgarholtskolin autoalan OPS on käyty läpi ja käännetty suomeksi. Kaksi opiskelijoillemme sopivaa moduliakin löydettiin heti alkuun. Työtkin ovat siis edenneet mukavasti.

Tulossa sovittuna vielä: päiväkahvit känsäinvälisyysaktiivi Guðný Marìa Jònsdòttirin kanssa, SKILLS –kisat, Golf-matka, ikijäällä sukeltelu, uhanalaisten lajien syöminen…

Reykjavik 10.3.2014

Torstaina moduulikäännösten ja OPS -kirjoittelun jälkeen lähdimme sovituille iltakahville Guðnýn kanssa kahvila Soloniin.

Tämän jälkeen Guðný halusi tarjota meille jotain….pääsimme kaupungin teatteriin katsomaan Monty Python-musikaalia Spamalot, Monty Python and the Holy Grail.

Perjantaina saimme koululta kuskiksi opettajaksi opiskelevan Sveinbjörn Björnssonin. Menimme kolmatta vuotta järjestettäviin SKILLS -kisoihin tutustumaan Islantilaiseen ammattiosaamiseen. Kilpailutehtävien lisäksi kilpailut toimivat eri koulujen markkinointi- ja mainostilaisuutena. Kaikki peruskoulun yläluokkalaiset olivat paikalla tutustumassa ammatteihin ja kouluihin.

Sunnuntaina vuokrasimme auton (tai kun Golfia ei ollut saatavilla, niin kulkuneuvon nimeltään Dacia Duster 4x4 TD). Golden Circle (Thingvellir, Strokkur, Gullfoss, Blue Lagoon) ja Blue Lagoon nähtiin eli kävimme Amerikan mannerlaatalla, Geisirillä, vesiputouksilla sekä kylpylässä.

Maanantaina koululaisilla oli vapaapäivä, joten Rami ja Juha pidättelivät tuulta hotellilla kirjallisia tuotoksia tehden. Tiistaiaamuna menemme jälleen koululle tavoitteena saada työssäoppimispaikkoja autoalan yrityksiin (koulun kautta ei järjestetä työssäoppimista Islannissa).

Reykjavik 14.-15.3.2014

Tiistaina keskustelimme koululla tekemistämme moduulikuvausten käännöksistä. Kristjànin mukaan niillä voidaan jatkaa työtä eteenpäin. Tämän jälkeen tutustuimme Askja -nimiseen yritykseen, joka tuo maahan ja jälleenmyy Mercedes Benzejä sekä KIA:aa. Jälleenmyyjän korjaamolla oli niin kuorma- kuin henkilöautokorjausta. HA -puolella oli 16 asentajaa ja KA -puolella 10 asentajaa.

Keskiviikkona kävimme läpi tekemämme arviointikriteeristöt, jotka saivat hyväksynnän. Koulumoduulit oli näin ollen sovittu ja hyväksytty. Tämän jälkeen saimme kuskiksemme taas Sveinbjörnin. Kävimme sekä BL:ssä (Jälleenmyyjä Nissanille, Renaultille, BMW:lle, Land Roverille, Isuzulle..), sekä Toyotalla (suurin näkemämme autotalo ikinä).

Torstaina tapaamiset Guðnýn, Kristjanin ja apulaisrehtori Ingi Bogi Bogasonin kanssa, jonka jälkeen saimme suulliset sopimukset TOP -jakson toteuttamisesta sekä kosolti tietoa käytännön asioista. Kiitokset ja lahjat jaettiin, jatkosta sovittiin ja lämminhenkisten jäähyväisten jälkeen saavuimme jo tutuksi käyneeseen hotelliin viimeistelemään päivän paperihommia.

Perjantaina päivitimme MoUn, teimme palauteraportin pohdintaa/kirjoitusta, kirjailimme Teille kaikille blogiamme, pakkailimme ja söimme viimeisen ehtoollisen Reykjavikissa. Uhanalaisin ruokalajimme taisi matkalla olla pitsan päällä uinut tonnikala.

Islannissa pitää olla tarkkanna ettei kommentoi Englanniksi mitään sopimatonta, sillä koulussa kaikki opettajat puhuivat "Lontoota". Ihan vaan suomeksi piti painokelvottomat kommentit miettiä.

Nyt olemme Keflavikin kentällä, kello on 6.30 Lauantai-aamulla ja suuntana Oslo. Kiitokset kaikille matkamme mahdollistaneille tahoille. Sydämelliset kiitokset Borgarholskolin lämpimälle vastaanotolle ja erityiskiitos Kristjanille, Guðnýnille, Sveinbjörnin, Ingille ja autoalan opettajille. Matkan tiedot, taidot ja asenteet olemme tallentaneet alla oleviin kohteisiin.

P.S. Koska Keflavik Airportin verkko on tukossa, saatte fotomme tuonnenpana...