Auton syntymämailla (Nicolas-Joseph Cugnot jalanjäljillä)

10.11.2018 13:51 -- ramkan

Tässä kahden viikon työ- ja oppimistarinassa esiintyy seuraavia henkilöitä, asioita ja paikkoja:

Sataedun porukkaa:

Rami Kantola (autoalan opettaja Kokemäeltä), Jyri Vidlund (autoalan opiskelija Ulvilasta), Otto Makkonen (autoalan opiskelija Ulvilasta)

Henkilöstöä yhteistyökoulustamme Lycée Polyvalent Paul Mathou:

Camille Deschamp (autoalan opettaja), Thierry Claverie (autoalan opettaja), Jean-Christophe Flint (autoalan opettaja), Sandrine Gauthier (englannin opettaja/KV-yhteyshenkilö), Marie Bize (englannin ja espanjan opettaja), Yvan Depondt (tekniikan/mekaniikan opettaja), Frèdèric Deshons (koulutuspäällikkö), Fabien Larroque (apulaisrehtori), François Pahin (rehtori)

Henkilöstöä Toyotalla:

Michel Pardailhe (toimitusjohtaja), Jean-Pierre Caubet (jälkimarkkinointipäällikkö/työjohtaja), Vincent (työpaikkaohjaaja), Anthony (työpaikkaohjaaja)

Opiskelijoita yhteistyökoulustamme:

Suomeen ja Sataeduun tulevat autoalan opiskelijat Alexandre, Sèbastien, Tony ja Michel sekä teollisuulaitteiden huollon opiskelija Loup. Lisäksi Bilbaoon lähtevät Clement ja Guylhem sekä Irlantiin lähtevät Mathieu ja Dorian. Työharjoittelussa olevat, 1. vuoden opiskelija Cardod ja 3. vuoden opiskelija Inarra.

Paikkoja ja asioita:

Toulouse; kaupunki jossa autoalan opiskelijat asustavat ja ovat työssäoppimassa
Saint-Gaudens; kunta jossa useat koulun opettajat asuvat ja jossa heidän opiskelijansa ovat työharjoittelussa
Gourdan Polignan; kunta jossa koulu sijaitsee
Espace Toy/Toyota Toulouse osoite: Toyota Toulouse Vauquelin - 123 Rue Nicolas Louis Vauquelin, 31100 Toulouse; Korjaamo jossa Sataedun opiskelijat ovat olleet
Luchon; kylä Pyreneiden juurella, Ranskan puolella
Bossòst; kylä Pyreneiden Espanjan puolisessa laaksossa
Punainen paholainen; Camillen Renault Clio 2,0 l, jolle on käymässä kuten Ramin Volvolle ja suutarin lapsien kengille



Lähtöaamu Kokemäellä

Maanantai 26.11.2018 Päivä 1, Matkustuspäivä

Klo 5.45 Matkani alkoi Kokemäen juna-asemalta kohti Toulousea. Lämpötila -4 ja lunta 4 cm. Lähtö tapahtui melko hämärissä. Tampereen ja Tikkurilan kautta juna kuljetteli minut aikataulussa Helsinki-Vantaan lentoasemalle.

Klo 10.45 - 12.15 KLM:n lento Helsinki - Amsterdam ajallaan ja luannikkaasti. Amsterdamin lentoasemalla n. 1000 askelta ja 20 minuuttia myöhemmin selvisin laskeutumisportilta B 26 lähtöportille D 60. Melkoinen lentoasema, mutta rullaportaat (niin kerrosten välillä kuin suorallakin käytävällä) auttoivat menoa. Ja ei kun seuraavaa boardingia odotellen. Tässä kohtaa huomasin kääntää kelloa, siis rannekelloni viisareita tunnin taaksepäin.

Klo 14.20 - 16.10 KLM:n lento Amsterdam - Toulouse jälleen ajallaan. Vartin passitarkastusjonotuksen jälkeen pääsin odottelemaan matkalaukkua. Ilokseni havaitsin tutun Samsoniten hihnalla ja ehjänä. Jälleennäkemisen riemu oli ylimmillään, kun havaitsin tutun Renaultin ja Camillen odottelevan minua.

Klo 17.00 - 110 km matkamme Toulosesta Gourdan Polignaniin alkoi ja punainen paholainen sai kyytiä. Tänään ei satanut ja päätiellä sai ajaa 130 km/h (sateella vain 100). Renaultilla oli jo ajettu yli 300 000 km mutta sitä ei kyllä huomannut: ainoastaan pakoputki vuosi, toinen takalaakeri mourusi ja renkaat olivat melko sliksit…eli sisäänajo oli jo tehty.

Matkaa ei hidastanut enää edes viimeaikaiset mielenosoitukset dieselin veronkorotuksia vastaan, jotka olivat tukkineet teitä paikoitellen pahastikin. Naftan hinta on noussut 1,35 eurosta 1,55 euroon litralta parissa kuukaudessa ja se oli liikaa autoilijoille. Saavuimme Camillen kanssa koulun korjaamohalliin ja kävimme kaffeella Frederickin ja Fabienin työhuoneessa n. klo 19.00, jossa he vielä paiskivat hommia.

Klo 18.30 - Seuraavaksi suuntasimme tulevan yön majapaikkaamme eli koulun asuntolaan. Asuntolassa majoittuu viikon aikana 250 opiskelijaa sekä kymenkunta opettajaa. Laukut huoneeseen ja ei kun illalliselle, jossa nautimme kolmen ruokalajin illallisen Camillen, Sandrinen, Yvanin, Fredericin ja Fabienin kanssa. Herkullista ankkaa monessa muodossa.

Klo 22.20 - Päivän jälkipuinnit, pedagogiset kopit ja opit

 

Tiistai 27.11.2018 Päivä 2, 1. työpäivä

Klo 7.00 Herätys

 

Klo 7.40 Lycée Polyvalent Paul Mathou, 104 opettajan ja yli 800 opiskelijan koulu, sai autotekniikan opintoalalle vieraaksi suomalaisen opettajan.  Camillen työkavereina ”pajassa” oli tänään Thierry ja poikkeuksellisesti myös Yvan. Toisessa hallissa koulutetaan korikorjaajia ja automaalausta.

Klo 9.00 - 9.30 Palaveri hankkeeseen liittyen Fabienin, Frederickin ja Camillen kanssa. Fabienin toiveena oli seuraavan hankekauden aikana toteuttaa opettajavaihto Ramin/Camillen kanssa niin, että he olisivat yhdessä opettamassa 2 - 3 viikkoa Suomessa ja sitten vuorostaan Ranskassa. Asiasta keskustellaan vielä jatkossa.

Klo 9.30 - 12.00 Tutustuminen 2. luokkalaiset tekemiin näyttötöihin, joiden avulla he saavuttavat mediumdiplomin. Tutkinto tulee täyteen kolmannen vuoden päätteeksi tehtävillä näytöillä. Tänään tehtiin Moottorin puristuspainemittaus- sekä raidetango/-pää sis. 4-pyöräsuuntausnäytöt sekä eri aihealueiden teoriatestejä. Näytöt tehdään yksilötöinä opintoalan omiin autoihin. 3. luokan opiskelijat tutkivat kolmea autoa, joissa aiheina ABS-järjestelmä sekä moottoriohjausjärjestelmät (bensiini/diesel). Opiskelijat selvittivät kytkentäkaavioita sekä korjausohjeita apuna käyttäen peruskomponenttien sijainnit sekä ohjearvot, jonka jälkeen he mittasivat niiden arvot yleismittaria käyttäen. Mitta-arvojen vertailun jälkeen päädyttiin rikki/kunnossa päätelmään. Mittaukset tehtiin opintoalan omiin autoihin käyttäen apuna täydellisiä Break out -boxeja. Mittaukset jatkuvat vielä oskilloskoopin kanssa. Alalla on omia teorialuokkia sekä yksi ATK-luokka. Lisäksi työsalin yhteydessä on luokka, jossa on havainto-/testauspöytiä tietokoneineen. Koululla ei ole Wifiä.  Pisteopetus, jossa auto/merkkitesteri/-ohjeet voisi olla hyvä ottaa käyttöön enemmänkin myös meillä!

      

Klo 12.00 - 13.00 Lounas

Klo 13.00 - 17.00 Työt alalla jatkuivat ja sain tutustua 2. luokkalaisten näyttöjen sisältöihin sekä heidän käyttämään, valtakunnalliseen tutkinnon osan arviointipohjaansa. Excel-lomake sisältää tutkinnon osan ammattitaitovaatimukset ja niille painotetut kertoimet. Opettaja merkitsee jokaiseen ammattitaitovaatimukseen Ei ollenkaan / 0 / 1 / 2 / 3. Auton huoltamisessa yli puolet ammattitaitovaatimusta arvioidaan teoriatehtävän pohjalta ja loput harjoitustyöllä. Opiskelija ei näytä kaikkia työtehtäviä, vaan yleensä vain yhden. Tutkinnon osan hyväksytysti suorittamiseen riittää 50 - 75 % ammattitaitovaatimusten näyttämisestä. Jokaisesta ammatillisesta tutkinnon osasta on oma arviointikaavakkeensa työharjoittelujaksolle. Sekä koulun että työelämän arvioinneista tulee oma numeronsa todistukseen.

 

Ranskan ammatillisesta koulutuksesta:

* Koulupäivä alkaa klo 8.00 ja loppuu klo 17.00. Koulupäivä on jaettu kahteen neljän tunnin periodiin, AM ja PM. Työsaliopinnoissa päivän aikana on 2 kpl 15 min taukoa ja tunnin lounastauko klo 12.00. Teoriatunnit kestävät 50 min ja 10 min tauko menee lähinnä luokasta toiseen siirtymiseen. Koulussa soi kello kolmesti taukojen merkiksi: 1.  ilmoittaa tunnin loppuneen, 2. siirtymisen toiseen luokkaan alkavan ja 3. tunnin alkavan eli on oltava opetustilassa. Koska opiskelijoilla on 28 - 32 h opetusta viikossa, on heillä parina päivänä aamu/iltapäivä vapaana.

* Autoalalla on 3 ryhmää, 1., 2. ja 3. vuoden ryhmät. Jokaisessa ryhmässä on 20 opiskelijaa eli opintoala on hyvin saman kokoinen kuin Sataedussakin. Työsalissa oli sekä 2. että 3. luokan opiskelijoita, puoli ryhmää (8 - 10). Toinen puoli ryhmistä oli työharjoittelussa tai yhteisissä opinnoissa. Opettajalla ei saa olla ohjattavanaan yli kymmentä opiskelijaa työsalissa ja tästä syystä ryhmät on jaettu kahteen osaan.

* Autoalan opiskelijat saavat ohjattua opetusta 1. vuonna 30 - 32 h/vko, 2. vuonna 28 - 30 h/vko ja 3. vuonna 28 - 30 h/vko. 1. vuonna ollaan 1 päivä viikossa työsalissa ja 4 päivää teoriassa (2 h ammattiteoriaa, 1,5 h teknisiä opintoja ja loput yhteisiä opintoja). Myös 2. ja 3. vuonna opitaan 1 päivä viikossa työsalissa ja loput luokassa. Ammattiteorian osuus kasvaa 2,5 viikkotuntiin, mutta muu aika siis yhteisiä opintoja. Autoalan opinnoissa on selkeä jako: 1. ja 2. vuonna opitaan koulussa huoltamisen ja korjaamisen mekaaniset perusasiat ja ne arvioidaan näytöillä koulussa. Työharjoittelussa näitä taitoja harjoitellaan 6 + 8 viikkoa ja mekaanisen osaamisen arvioinnit tulevat myös työpaikalta. Molemmat arvioinnit näkyvät opiskelijan todistuksessa. 3. vuonna opiskellaan koulussa pelkästään diagnostiikkaa ja arviointi tulee koulunäytöistä. 3. vuoden työharjoittelussa on tavoitteena päästä oppimaan kaikkea ja arviointi tulee erikseen työpaikalta.

* Työharjoittelussa autoalan opiskelijat ovat jokaisen kouluvuonnaan: 1. vuonna 6 viikkoa, 2. vuonna 8 viikkoa ja 3. vuonna 8 viikkoa. Opiskelija etsii työharjoittelupaikkansa itse, mutta tarvittaessa opettajat auttavat.

* Koulussa opiskelijoiden pitää maksaa ruokansa itse, samoin työharjoittelujaksoilla. Opiskelijat saavat koulusta perushaalarin ja turvakengät ilmaiseksi, mutta suurin osa ostaa erilaiset/omat omilla rahoillaan. Kirjojen hankintaa tuetaan verorahoilla. Jokainen autoalan opiskelija saa 1. lukuvuonna ilmaiseksi pellisen työkalupakin varustettuna perustyökaluilla.

* Perusopettajalla on 18 tuntia lähiopetusta viikossa palkanmaksun perusteena. Arviointi/hallinnolliset työt jäävät vapaa-ajalle.

Klo 17.30 - 19.30 Koululta Toulouseen ja majoittuminen Hotel Le Clocher de Rodeziin. Hotelli on melko keskustassa ja kohtuumatkan päässä opiskelijoidemme majapaikasta. Testailin korttiani  viiteen eri ATM:ään eikä mikään suostunut nielemään sirukorttiani sisään. Käteistä ei juuri missään tarvitse, mutta varalta olisi sitäkin hyvä olla. Jatketaan yrittämistä.

 

Keskiviikko 28.11.2018 Päivä 3, 2. työpäivä

Klo 6.00 - 8.45 Aamutoimien jälkeen Camille haki hotellilta ja ajelimme Toulousista koululle. Viikon ohjelmaa päivitettiin ja tarkennettiin.

Klo 9.00 - 10.00 Sandrinen kanssa tunnilla Erasmus-ryhmän kanssa. Mukana siis opiskelijat, jotka lähtevät vaihtoon ensi keväänä eli Sataeduun tulevat autoalan opiskelijat Alexandre, Sebastien ja Michel (Tony oli estynyt tulemasta) sekä teollisuulaitteiden huollon opiskelija Loup. Lisäksi Bilbaoon lähtevät Clement ja Guylhem sekä Irlantiin lähtevät Iatheau ja Dorian. Esittelin heille tulevat autoalan harjoittelupaikat sekä käytänteet. Keskustelimme myös vaihtoon liittyvistä käytännön jutuista, kuten työvaatteista, ruokailuista, työaikatauluista, kuljetuksista jne. Opiskelijat olivat kiinnostuneita ja kyselivät jonkun verran itsekin.

Klo 10.00 - 11.00 Valinnaisenglannintunti jossa oli 2 opettajaa (Sandrine englannin opettajana sekä Yvan tekniikan opettajana) sekä opiskelijoita auto-, putki- ja sähköalalta. Vuorossa oli valmisteltujen työkaluesittelyjen esitykset. Opiskelijat olivat valinneet yhden alansa työvälineen ja esittelivät työvälineen nimen, käyttötarkoituksen sekä perustelivat valintansa suullisesti englanniksi. Yvan tarkisti teknisten tietojen oikeellisuuden ja Sandrine kielellisen/ääntämisen osuuden. Erittäin mielenkiintoinen malli kaksoisopettajuuteen tekniikan- ja kieliopettajan kesken. Tätä kannattaa kokeilla meilläkin!

Klo 11.00 - 12.00 Keskustelua em. tunnin jälkeen kaksoisopettajuustoiminnan käytännön toteutuksesta sekä erityisen tuen opiskelijoiden tukitarpeiden selvittämisestä ja ohjaamisesta.

Klo 12.00 - 12.30 Sandrinen englannin tunti teknisen huollon aloittavalle opiskelijaryhmälle. Kurssilla ei ollut käytetty oppikirjaa, vaan opettaja oli kopioinut kirjasta teksti- ja tehtäväsivuja aiheesta, joita oli tehty aikaisemmilla tunneilla. Tänään opiskelijoiden testinä oli tehdä kutsu kiitospäiväjuhliin sekä laatia juhliin menu. Testi tehtiin tekstinkäsittelyohjelmalla ja mukana sai olla aikaisemmin tehdyt kuvasanastot. Testi jatkui lähtöni jälkeen, mutta hienoja tuloksia kuulemma syntyi.

Klo 12.30 - 13.00 Yvonin teknisen piirustuksen tunti, jossa 6 kpl 3. luokan autoalan opiskelijoita. Tunnilla opiskeltiin Renaultin robottivaihteiston hydrauliohjattua kytkintä. Tarkoitus oli oppia lukemaan työsylinterin halkileikkauspiirustusta ja nimetä siitä työsylinterin sisältämät komponentit. Tässä luokassa oli käytössä tietokoneet joka opiskelijalle ja opintojen edetessä opiskelijat käyttävät myös 3D CAD -ohjelmaa. Opettaja tuottaa 3D -komponentteja ja opiskelijat kasaavat ”puretun” komponentin toimivaksi kokonaisuudeksi. Oppiaineista ei juurikaan anneta kotitehtäviä eikä käytössä ole pilvipalvelutyyppisiä alustoja verkko-opiskelua varten. Koululle on suunnitteilla Wifiverkko.

13.00 - 14.00 Lounas koulun ruokalassa

14.30 - 21.00 Marien, Camillen, Sandrinen ja Yvonin kanssa Pyreneiden vuoriston juurella sijaitsevan Luchonin kylän kautta ylhäälle laskettelukeskuksen hotellille. Näkymät olivat aivan huikeat. Kuvien oton jälkeen matkamme jatkui alaspäin ja kurvailimme Espanjan puolelle. Ajoimme jyrkkää ja mutkaista tietä (sama jota polkevat Tour de Francen kilpailijat) alas pienehköön Bossòstin kylään laaksossa. Onneksi autonamme oli tällä kertaa Marien menopeli. Kylässä kävimme vähän ostoksilla (koska kulutustuotteiden ja polttoaineiden hinnat olivat melkoisesti edullisemmat kuin Ranskan puolelle) ja kahveilla. Kokeilimme ATM:ää Espanjan puolellakin, mutta ei pelitä. Koko matkan ajan puhuimme porukalla englantia ja Marie heittikin idean, josko he alkaisivat puhua aina englantia opettajahuoneessa välituntisin. Olisiko tässä ideaa meillekin?!

    

Matkan aina esitettiin kysymys Ranskasta tulevien KV-opiskelijoiden määrän kasvattamisessa autoalalla niin, että 2 opiskelijaa tulisi lokakuun lopussa ja olisivat työharjoittelussa 6 - 8 viikkoa. Tammikuussa tulisi totutusti 4 opiskelijaa. Samalla Sataedusta tulevien opiskelijoiden määrää voisi nostaa kahdesta neljään. Keskustelemme asiasta vielä tarkemmin. Matkan lopuksi sain yllätyskutsun Sunnuntai-illaksi ja yöksi Yvonin kotiin. Koululta jatkoimme jälleen Camillen kanssa Toulouseen. Kokeilimme paria ATM:ää, mutta eivät hyväksyneet korttiani vieläkään. Lisäksi hotellihuoneen kortti oli tiltannut, mutta respan tytöt fiksasivat sen.

Klo 21.00 - 22.45 Hotelliin päästyäni kirjoittelin vielä päivän tapahtumia ylös, siirtelin kuvia ja vastailin Wifille päästyäni päivän viesteihin Suomeen.

 

Torstai 29.11.2018 Päivä 4, 3. työpäivä

Klo 8.00 - 15.30 Dokumentointi- ja raportointityötä: WhatsApp -ryhmän päivitykset, kuvien/videoiden siirtoa, blogitekstien kirjoitukset tähän asti, Blogin teko, yhteydenpitoa mm. Päivin kanssa, tutustumista Toulousiin ihan itsekseni. Hotellihuoneen kortti tilttasi jälleen, vaikka pidän sitä erillään kännykästä. Lienenkö itse vai lukkoasusteeni magneettisia? Mutta vihdoin sain ATM:n nielemään korttini ja antoi muuten rahojen kera myös takaisin.

     


Perjantai 30.11.2018 Päivä 5, 4. työpäivä

Klo 7.00 - 8.00 Herätys ja hotellin loistava aamupala. Ensimmäinen hieman sateinen päivä.

Klo 8.00 - 9.30 Camille tuli metrolla hakemaan minut hotellilta ja kävelimme opiskelijoiden majapaikan luokse. Tarkoituksena oli kuvata/videoida/kartoittaa opiskelijoidemme reitti ja ohjeita majapaikasta työpaikalle (Toyotalle). Sain materiaalia melko mukavasti Camillen toimiessa näyttelijänä (Hollywood-ainesta). Tästä materiaalista on tarkoitus koostaa ohje tuleville KV-opiskelijoillemme. Numeraalisia - ja  nimitietoja opiskelijoiden työmatkasta: Asunnolta metroasema ”Marengo SNCF:lle” n. 600 askelta, aikaa kuluu n. 5 min. Marengo SNCF on samalla päärautatie- ja bussiasema Toulousessa. Metrolinjoja Toulosessa on 2, A ja B, joista A vie työpaikalle. Pääteasema Toyotalle mennessä on Basso Cambo ja asunnolle päin tullessa Balma - Gramont. Tämä on hyvä tietää, jotta osaa valita oikeaan suuntaan menevän junan. Lähinnä Toyotaa oleva metroasema on ”Mirail - Universitè”, jonne matka Marengo SNCF:ltä kestää n. 18 min. Väliin jää 9 asemaa. Mirail - Universitè asemalta Toyotalle matka kestää n. 7 min, joten työmatkan kokonaisaika on n. puoli tuntia. Metroja kulkee n. 67 sekunnin välein. Kuukauden rajattoman käyttökerran metrolippu maksaa opiskelijoille alle 20 e, mutta siihen tarvitaan erillinen ”passikuva” mukaan. Camille opastaa kaikissa edellä mainitussa ennen 1. työpäivää.

  

 

Klo 9.30 - 11.30 Tutustuminen ja keskustelut Toyotalla (Espace Toy) toimitusjohtaja Pardaillanin, jälkimarkkinointipäällikkö Caubetin, työpaikkaohjaajaaja Vincentin ja Anthonyn sekä tietysti Jyrin ja Oton kanssa. Ilmapiiri oli erittäin hyvä koko yrityksessä, he ovat kokeneet opiskelijamme positiivisiksi ja ahkeriksi työntekijöiksi, jotka tuovat myös mukavaa piristystä totuttuihin rutiineihin. Yrityksessä yksi henkilö puhui loistavaa englantia, mutta hän ei ole korjaamon puolella töissä. Toisen työpaikkaohjaajan kieliosaaminen on kohtuullinen mutta toinen puhuu ainoastaan Ranskaa. Työpäivä alkaa klo 8.30 ja loppuu klo 17.30 sisältäen 2 tunnin lounastauon. Kahvitaukoja ei ole. Pojat ovat tehneet lukuisia huoltoja (määräaikais-, rengas- jne.) ja korjauksia asiakasautoihin, mutta lisäksi asentaneet mm. 5 vetokoukkua uusiinkin Toyotoihin ja Lexuksiin. Luottoa on siis löytynyt/ansaittu ja pojat ovat viihtyneet kuulemma hyvin. Keskustelimme jälkimarkkinointipäällikön kanssa myös kulttuuri-, ajoneuvokanta- että opiskelijoiden arvioinnin eroista maidemme välillä. Ensi perjantain arviointikeskustelua varten kävimme läpi myös T1/H3/K5 erot käytännön toiminnassa. Paluumatka metrolla ja pysäkiksi valittiin Capitole.

    

Klo 11.30 - 13.00 Tutustumista Toulousen vanhaan kaupunkiin Capitoleen ensin Camillen kanssa ja myöhemmin vielä itsekseen. Sade loppui ja aurinko näyttäytyi jälleen.

   
                                          

Klo 13.00 - 15.15 Hotellilla kuvien ja videoiden siirtoa, blogikirjoitusten tekoa, blogin tekoa. Nyt selvisi miksi hotellikorttiani piti resetoida joka päivä (tänäänkin); se oli turvallisuuskäytäntö tässä hotellissa (tai epähuomio 1. vastaanoton ihmiseltä), mutta nyt minulla on kortti joka toimii tulevat 8 päivää.

(Klo 15.15 - 16.15 Oman ryhmän viikkopalautteet, lukkarien tekoa…)

Klo 16.00 - 21.30 Metrolla Arènesiin, jossa Camille, Jyri ja Otto odottelevat. Punaisella paholaisella koululle, jossa Erasmus- hankkeen kokoontuminen. Kutsuttana kaikki Lycée Polyvalent Paul Mathouista keväällä KV-vaihtoon lähtevät opiskelijat sekä heidän vanhempansa, täällä tällä hetkellä olevat vaihto-opiskelijat, koulun KV-henkilöstöä ja minä. Paikalle saapui yli 40 henkilöä ja opettajat/vanhemmat olivat kattaneet pöydät täyteen mitä ihanimpia ruokia. Kyllä Ranskalaiset ovat maailman kokkikansaa. Tapasin myös vanhan tutun, Mathiaksen, joka oli Suomessa työssäoppimassa. Vaikka Mathias ei vielä aja Volvolla, on hän ainakin yhden asian oppinut Suomen reissullaan. Lähdimme juhlista n. 21.00 ja suuntasimme Toulouseen, jossa kävimme katsomassa paikallisten nuorten aikuisten katurevittelyä. Kumi paloi ja rajoittimet paukkuivat, asiaa! Hyvää viikonloppua.

  
 

Lauantai 1.12.2018 Päivä 6, 5. päivä

Klo 7.30 Herätys ja aamiainen. Yöllä oli satanut, mutta aamun aikana tihkukin loppui.

Klo 8.30 - 13.00 Kävelin Oton ja Jyrin asunnolle, josta Camille haki meidät kultturimatkalle. Matkalla 130 km/h olevalla tiellä näimme ”etana operaatioita”, joissa 3 kaistaa tukkeutuivat koska niissä ajoi mielenosottajia 50 km/h rinnakkain. Mielesosoituksia on täällä ollut nyt reilu 3 viikkoa ja ne siis kohdistuvat verojen nostoja vastaan (mm. dieselin hinta on noussut parissa kuukaudessa yli 20 snt). Reilun tunnin (n. 100 km) ajomatkan jälkeen pääsimme ensimmäiseen kohteeseemme, Carcassonnen linnaan. Linna on Unescon suojelukohde vuodesta 1997. Aivan uskomaton ihmisten luoma kokonaisuus, joka innosti myös poikia pohtimaan tuonaikaista elämää ja sodankäyntiä. Ostosten ja patonkilounaan jälkeen matkamme jatkui seuraavan kohteeseen.

   

 

Klo 13.00 - 16.30 Matkalla korvamadoksi muodostui Matti Nykäsen ”Elämä on laiffii” koska jutustelu kääntyi jossain kohtaa legendoihin. Matkalla kohteeseen näimme vuoren, joka on myös legenda: Laaja joukko ihmisiä nimittäin uskoi, että Mayoyen kalenterin loppumisen jälkeen ko. vuori lähtee rakettien avulla avaruuteen ja pelastaa kaikki sen päällä sillä hetkellä olevat muun maailman tuhoutuessa. Niin ei ole kuitenkaan käynyt (näköjään).

Nyt pääsimme kokemaan sanoinkuvaamattoman, luonnon muokkaaman ihmeen. Gorges de Galamus on tieltä katsottuna ainakin sata metriä syvä kanjoni vuorten välissä ja pohjalla virtaa kristallin kirkas vesi. Vuoret nousevat tien molemmilta puolilta korkeuksiin ja Otolla ja minulla teki hieman pahaa katsella Camillen ja Jyrin nojailua kaiteisiin. On hieno välillä tiedostaa oma pienuutensa ja kokea luonnon suuruus. Camille ja pojat lähtivät lopuksi vielä rinnepolkua alas tutustumaan solan ainoaan rakennukseen, joka on puoliksi louhittuna vuoren sisään luolan kohdalle. Tuossa rakennuksessa on asustellut joukko ihmisiä, jotka ovat halunneet pois sivilisaation melskeestä ja elää luonnon antimilla. Heillä oli vihanne- ja juuresviljelmää ja joesta sai kalaa. Vanha opettaja ei lähtenyt tähän kiipeilyreissuun ja nähtyäni porukan ylös tulon jälkeen ajattelinkin tehneeni aivan oikean ratkaisun. Tuulen tyyntyessä ja auringon pikku hiljaa laskiessa, paikan rauhallisuus oli mykistävä.

   

klo 16.30 - 17.30 Päätimme ajaa takaisin Toulouseen hieman pidempää ”linnareittiä”. Matkalla näimmekin 3 linnaa/raunioita ja Camille kertoi hienoja tarinoita näiden historiasta. Uusi laulu ”Joulu on taas” alkoi Oton suusta ja kohta mukaan innostui myös Jyri…Kaunista duettolaulantaa pojilta.

 

Klo 17.30 - 21.00 Jatkoimme matkaa viimeiseltä linnalta kohti Toulousea. Matkan aikana oli saatu uutisia mielenosoitusten laajenemisesta ja jouduimmekin mm. ohittamaan yhden tunnelin, joka oli suljettu. Koska kello kävi, päätimme pysähtyä hieman syömään ja myös ruokaostoksilla pikkukylän Lidlissä. Tästä eteenpäin matkamme sujui joutuisammin, mutta seuraavaksi kuulimme että sekä poikien hostellin että minun hotellini kadut olivat suljettu mielenosoittajien toimesta. Camille ei päässyt tuomaan meitä perille asti autollaan, joten päätimme mennä poikien kanssa metrolla B sen päätepysäkiltä omille asemillemme. Kun pääsimme metroasemalle, saimme kuulla että metron B-linja oli suljettu turvallisuussyistä (mielenosoittajat?). Camille vei meidät metrolinjan A seuraavalle asemalle, ja iloksemme havaitsimme B-linjan toimivat. Paluumatka metrolla meni hyvin ja päästyäni hotellini kadulle (Jean dÀrc) oli mielenosoitus jo loppunut. Palaneen roskan ja renkaiden haju tuoksui vielä kaduilla, mutta poliisijoukot saapuivat juuri paikalle saavuttuani hotellille. Kaikki meni siis hienosti ja olemme poikien kanssa taas monta kokemusta rikkaampia. Kiitos Camille jälleen miljoonasti.

 

 

Sunnuntai 2.12.2018 Päivä 7, 6. päivä

Klo 8.00 - 12.10 Herätys ja aamupala. Yöllä oli taas sadellut, mutta päivä näytti muuttuvan lämpimäksi ja aurinkoiseksi. Tänään pojat ja muutama koulun opettaja tulevat hotellilleni klo 12.10 ja jatkamme yhteistä matkaamme Rugby-matsiin Toulouse - Pariisi. Mukaan tulee myös Mathias, jolta sain perjantaina Toulousen joukkueen lipun lahjaksi. Fanitus alkakoon…

Klo 12.10 - 14.00 Camille, Yvon ja hänen tyttärensä Lucile, Sandrine, Mathias, Marien aviomies Jacky, Otto, Jyri ja lounastimme yhdessä hotellini lähellä olevassa ravintolassa. Camille väitti tulleensa pyörällä ja ensimmäinen pelkoni oli, että punainen paholainen oli henkäissyt viimeisen kilowattinsa (ja päästäisiin Volvokaupoille), mutta ei. Sporttinen nuori opettaja halusi vaihtaa menopeliä jostain muusta syystä.
 

Klo 14.00 - Lähdimme Yvonin, Jackyn ja Lucilen kanssa autoilemaan kohti stadionia, kun muut lähtivät kävellen. Kohtasimme toisemme kanalien yhtymäkohdassa, josta jatkoimme koko porukalla stadionille päin. Koska tulimme ajoissa, näimme joukkueen sisääntulon bussista. ja jo siinä vaiheessa saimme aistia kunnon urheilujuhlan tuntua. Toulouse sai vastaansa Pariisin joukkueen ja vaikka säätiedotuksessa oli lupailtu sadekuuroja, oli Stadion täynnä, n. 20 000 katsojaa. Rugby on todella fyysistä peliä, mutta niin kentällä kuin katsomossakin vallitsi reilu ja rehti meininki molemmin puolin. Vaikka väkeä oli paljon, niin kaikki toimi sujuvasti. Rummut ja puhallinsoittimet rytmittivät kannustuslauluja ja - huutoja joihin yhtyivät fanikatsomojen lisäksi koko stadioni. Aallot kiersivät katsomossa ja leijonamaskotti tsemppasi kaikkia mukaan. Fiilis oli loistava ja sen kruunasi Toulousen voitto 49 - 20. Suuret kiitokset hienosta päivästä ja ainutlaatuisista kokemuksista.

  


Klo 21 - 01.30 paluumatkalla pikavierailu Marien ja Jackyn luona josta jatkoimme Yvonin ja hänen perheensä luokse. Juttua riitti illallisen ja tutustumisen merkeissä yön tunneille asti. 


Maanantai 3.12.2018 Päivä 8, 5. työpäivä

Klo 8.00 - 13.30 Aamupala Yvonin luona ja sitten kohti toria. Pääsin 1983-mallisen VW:n kyydissä, joka oli itseasiassa matkailuauto. Torille päästyämme koin ja opin taas uusia asioita. Trikefillarilla ajo oli hieno kokemus, mutta sen kruunasi insinöörien suunnittelupalaveri pyörän muuttamisesta sähköavusteiseksi. Kultturiosuus jatkui toritoimintaan tutustumisella sekä keskusteluilla Yvonin kanssa niin energiatuotannon/-säästämisen, ilmaston lämpenemisen kuin opiskelijoiden ohjaustapojen-/resurssien näkökulmista. Erittäin antoisa aamupäivä, josta sain useita koppeja kestävän kehityksen opetukseen/ohjaukseen.

    

 Klo 13.30 - 17.15 Jatkoimme Yvonin kanssa lounaan jälkeen kohti Saint-Gaudensia, jossa tapasimme ohjelman mukaisesti Camillen ja Thierryn. Vierailimme Opel -korjaamossa, jossa 1. vuoden opiskelija Cardod oli ollut viikon työharjoittelussa. Kyseessä oli siis opiskelijan ensimmäinen, 2 viikon työharjoittelujakso. Tavoitteena tälle 2 viikon jaksolle on vahvistaa opiskelijan näkemystä alasta sekä hänen tekemään alavalintaa. Comminges Autossa käytiin keskustelua opettajien ja työpaikkaohjaajan sekä työjohtajan kanssa opiskelijan ensimmäisen viikon töistä sekä hänen toiminnastaan työpaikalla. Opiskelija oli itse myös keskustelussa mukana/kuulolla. Alku oli ollut erittäin hyvä! Opiskelija oli tehnyt jo öljynvaihtoa, rengastöitä peltivanteelle sekä vaihtanut takaturvavyön. Tänään oli menossa vianhakua vikavalon johdosta.

  

Seuraavana kohteena oli yleiskorjaamo CLC Automotive, jossa 3. vuoden opiskelija Inarra, suoritti 8 viikon työharjoitteluaan. Menossa oli loppuosa työharjoittelusta, joten oli aika arvioida työelämänäyttö. Opettajat kävivät pitkän keskustelun opiskelijan kanssa niin suorittamattoman välidiplomin sekä koko tutkinnon suorittamisen osalta. Koko tutkinnon suorittaakseen on opiskelijan tehtävä työpaikalla myös ”opinnäytetyö”, josta hän tekee raportin ja esittelee suullisesti koululla. Tätä myös ohjeistettiin opettajien toimesta käynnillään opiskelijalle. Motivoiva ja kannustava mutta kuitenkin realistinen ote keskusteluissa oli selkeästi havaittavissa vaikka ranskaa en vielä sujuvasti ymmärräkään. Itse arviointikeskusteluun osallistuivat opettajat sekä yrityksen työjohtaja. Keskustelun yhteydessä yrityksen edustaja ruksasi arviointilomakkeen, jonka mukaan opiskelijalla oli vielä opittavaa, mutta yrityksessä oloaika oli mennyt tosi hienosti kokonaisuutena. Opettajat kertoivat jälkikäteen, että kaikki on nyt opiskelijan omissa käsissä, tsemppiä Inarra.

   

Molemmat yritykset ovat erittäin tärkeitä ja hyviä yhteistyökumppaneita koululle/opettajille. Heidän kanssaan vallitsee positiivinen ja luottamuksellinen yhteistyö opiskelijoiden oppimisen/työllistymisen kannalta. Opettajat ovat henkilökohtaisesti tehneet erittäin hienoa työtä luodessaan tällaiset kontaktit, respect!

Klo 17.15 - 19.25 Camillen kanssa Toulouseen keskustellen ja ideoiden heidän opiskelijoidensa työharjoittelujaksoa Suomessa. Lukko - Ässät matsi osuisi mukavasti viikkoon, jolloin myös Yvon ja Camille ovat Suomessa. Lopuksi rullasin taas metrolla ja kävellen hotellille. Taitaa olla joulu tulossa?

Klo 20.00 - 21.00 Kuvien ja videoiden siirtoa, blogipäivitystä viikonlopulta
 

Tiistai 4.12.2018 Päivä 9, 6. työpäivä

Klo 7.00 - 8.00 Herätys ja aamiainen. Omien opiskelijoiden ryhmäviestittelyä, poissaolijoiden selvitystä- ja ohjeistusta. Puhelinneuvottelu opiskelijani yritykseen.

Klo 8.00 - 11.30 Blogikirjoitukset, blogin tekoa.

Klo 11.30 - 14.00 Ohjauskäynti Toyotalla Oton ja Jyrin luona…. Mutta näin ne suunnitelmat muuttuvat. Kävin metroasemalla ja havaitsin että asema on kiinni. Kyselin Camillelta infoa ja kuulin että kummatkaan metrolinjat sekä bussiliikenne eivät toimi, koska peruskoulujen mielenosoituksien ajan ja käsittääkseni oppilailla on vapaapäivä tämän vuoksi. Saamani tiedon mukaan metrot saattavat jatkaa kulkuaan klo 15.00 jälkeen, mutta kahden maissa olevan yleisen mielenosoituksen jälkeen olemme viisaampia. Soittelin Otolle ja Jyrille ja infoan heitä päivän mittaan asioiden kehittymisestä. 

Opiskelin käyttöä ja tein pohjaa Sway-ohjeistukseen Ranskaan jatkossa tuleville autoalan opiskelijoillemme. https://sway.office.com/Bl5U7y800eQlbRbS. Keskustelimme Janikan kanssa sekä olimme Camillen kanssa yhteyksissä muutamia kertoja, koska metrolinjat eivät olleet vieläkään alkaneet toimia.

Klo 16.30 - 17.15 Tehtiin päätös, että Camille noutaa opiskelijat töistä. Samalla selvitetään huomisen ohjelmaa. Swayn teko jatkuu ja jaoin sen Janikalle ja Päiville.

Klo 18.00 - 21.15 Kevään Kurre-lukkarit kuntoon Kokemäen autotiimin ryhmille. Camille ilmoitti, että opiskelijat ovat huoneistossaan. 
 

Keskiviikko 5.12.2018 Päivä 10, 7. työpäivä

Klo 5.30 Herätys

Klo 6.00 - 8.00 Camillen kanssa koululle. Dokumenttien allekirjoitus Fabienin kanssa ja keskustelua tulevan hankekauden asioista.

Klo 9- 10 Erasmus -opiskelijat olivat koolla ja Sandrinen ohjeistamana englanniksi he etsivät juna-aikatauluja tuleviin ulkomaanmatkoihinsa. Lisäksi he etsivät koulujen/asuntojensa sijainteja sekä lähimpien nähtävyyksien ja kauppojen tietoja. Lisäksi tehtävänä oli pohtia tulevan matkan odotuksia, asioita jotka jännittävät sekä mitä haluaisin tehdä. Matkojen lentotiedot oli juuri saatu ja näin asiat konkretisoituivat jokaiselle opiskelijalle. Erittäin hienoa matkan valmistelua ja pohjustusta, jollaista voisimme Sataedussakin kokeilla.

 

Klo 10 - 11 Valinnaisenglannin tunnilla Sandrinen Ja Yvanin mukana. Tunnilla sähkö- ja autoalan opiskelija suunnittelivat alojensa esittelyä englanniksi kuten viime viikollakin. Ensin opiskelijat muodostivat pareja, jonka jälkeen heiltä kyseltiin alan työsalissa olevia tiloja ja niissä tehtäviä töitä. Tämän jälkeen parit valitsivat esiteltävät alueensa, jonka jälkeen he aloittivat ohjatun tehtävänsä.  Heidän tuli etsiä työtilan työvälineiden/laitteiden nimiä ja sekä työtehtävien sanoja joista he tekivät prosesseja kuvaavia lauseita. Tämänkin tunnin opetus tapahtui englannin kielellä!

   

Klo 11 - 12 Keskustelimme Yvanin kanssa pilvipalvelujen käytöstä (heillä käytössä Google Drive). Heillä Google Driveä käytetään mm. päättötyön ohjeiden jakamiseen sekä niiden tekoon/tallennuspaikkana. Keskustelimme myös laajasti opiskelija-arviointiemme eroista (heidän kompensaatiomahdollisuudet/pisteytykset/painoarvot vrt. meidän tutkinnon osakohtainen kokonaisarviointimme ainoastaan näytöillä). On erittäin avartavaa kuulla erilaisista tavoista hyödyntää/toteuttaa näitä asioita. Eroista löytyy aina omien tapojen kehittämiskohteita.

Klo 12 - 14 Yvanin tekniikan/teknisen piirustuksen tunnilla mukana. 3. vuoden ajoneuvoasentajat olivat tehneet edellisenä torstaina testin, joka nyt palautettiin opiskelijoille. Yvan arvioi testiä opiskelijakohtaisesti kutsuen heidän pöytänsä viereen. Hän antaa rakentavaa palautetta sekä pisteytti testin opiskelijan ollessa hänen vieressään. Yvanin esimerkillistä työtä seuratessani muistin jälleen testien syvimmän merkityksen: Saat palautetta jo olemassa olevasta tiedosta/osaamisesta, mutta mikä tärkeintä testin palautuksessa opitaan/ymmärretään niitä juttuja joita testissä ei vielä osattu eli testi on oppimisprosessi! Huikean hienoa työtä Yvon. Jokainen opettaja täyttää päiväkirjaa valitsemallaan tavalla (paperi, Word..). Tehtäviä ja testejä arvioidaan ja tulokset merkitään arviointilomakkeeseen (koulun yhteisesti käyttämä ohjelmisto), mutta Yvan merkitsee kaikki tulokset ylös myös lukuvuosikirjaansa. Keskustelut jatkuivat lounaan merkeissä.

 

Klo 14.00 - 16.00 Päivän kulttuuriosuus olikin mahtavaan viheriöalueeseen tutustuminen + 18 asteen aurinkoisissa olosuhteissa. Varusteinamme olivat hieman jääkiekkomailoja muistuttavia mailoja, tosi pieniä palloja sekä tikkuja joita pystytettiin nurmikolle. Nurmikentällä näkyi pidempiä tikkuja pystyssä ja kaikki nämä nähtyään olin hieman ihmeissäni, sillä Rugby -ottelun jälkeen luulin nähneeni jo kaikki…mutta ei. Marie kertoi Golfista (ei siis VW malli) ja opasti mailaotteesta lyöntiasentoon sekä kropan jokaisen osan liikeradoista mielenhallintaa. Ja ihme tapahtui, sillä kopautin erinumeroisilla/-tyyppisillä mailoilla osumia palloon ja osa lensi pitkälle, kun taas toiset korkealle. Huippuope (Shes got the…) Marien kannustamana iskin pisimmän kaaren 150 m lipulle asti. Kun minä, Yvan, Lucile ja Jacky/Mariekin olimme vispailleet yhdessä 3 korillista pikkupalloja nurmikolle, iski mieleeni kauhea ajatus: Nytkö ne kaikki pitäisi löytää ja keräillä sieltä takaisin. Onneksi Ranskassa on kehitelty kone, joka traktorin vetämänä keräili sekä pallot että itsetuntoni riippeet nurmelta ;) Lopuksi otimme 5 osallistujan puttauskisan ja Rami/Sataedu/Suomi jäivät mitalipallilta hieman. Aivan mahtava kokemus, josta sydämellinen kiitos kaikille teille jotka olitte mukana, erityisesti Marielle ja Jackyelle.

 

16 - 01.00 Läppärilaukku varusteenani hyppäsin kutsun saaneena Marien kyytiin ja ajoimme heidän kotiinsa. Koska seuraavana aamuna jatkaisimme Camillen kanssa koululla töitä, olimme saaneet miellyttävän ja vieraanvaraisen kutsun illallis- ja yökylään Marien ja Jackyen luokse. Perinteisten Kukkomaan alkupalojen, pääruoan ja jälkiruoan jälkeen olin vakuuttunut, että paras ruoka on ja tulee Ranskasta. Samoin työkavereiden ja -yhteisön tiimityö ja ystävyys saivat aivan uuden merkityksen, sillä keskustelunaiheet vaihtelivat työstä vapaa-aikaan / historiasta tulevaisuuteen / elämästä kuolemaan / ilosta suruun / terveydestä sairauksiin...ystävien kesken voi puhua reilusti mistä vaan ja heitä oli iltaa viettämässä Marie, Jacky, Sandrine, Camille, Yvan, Frèdèric ja Fabien. Jos nauru pidentää ikää, tuli sitä kaikille rutkasti lisää. Suomen tuliaiset herättivät huomista ajatellen sinivalkoisia ajatuksia ja ideoita.

  
 

Torstai 6.12.2018 Päivä 11, 8. työpäivä Hyvää itsenäisyyspäivää

Torstai 6.12.2018 klo 8.00 - 10.00 Työsalissa 1. luokkalaiset. Camille piti aamun avauksen jonka jälkeen pukkarin ovi auki ja työvaatteet opiskelijoiden päälle ja työnjakoon. Kaikkiin harjoitustöihin jotka tehdään omiin (osaston) autoihin, on myös teoriatehtävä/työohjetta. Tehtävissä on osien nimitystä ja työtehtävän kuvausta. Tällaista tulisi kehittää vielä laajemmaksi myös meillä (esim. Rumpu- ja levyjarrut, jousitus...), jotta osanimet jäisivät paremmin päähän! Lisäksi työohjeiden opettelua tulisi kehittää, hankkimalla ohjelma, josta löytyy korjausohjeita eri merkkeihin (Alldata…)!!! Täällä 9. luokan oppilailla on mahdollisuus olla 2 kpl 2 viikon jaksoa työpaikoilla TETissä. Laajennettua TETtiä on Suomessakin kokeiltu ja nyt näin tuloksia osaamisen tasossa muutamien 1. vuoden opiskelijoiden kohdalla. Kävin tässä kohtaa tapaamassa Frèdèriciä ja ensimmäiset jäähyväiset tuli jätettyä, vau mikä koulutuspäällikkö!

   

 

10.00 - 11.30 Autoalan 3. Luokka tuli esittelemään alansa eri työsalialueet sekä työvälineitä osastolle. Mukana kuuntelemassa oli myös yliopisto-opiskelija Dominic Liverpoolista. Hän on suorittamassa Ranska-Espanja kurssia koululla. Esityksiä oli valmisteltu huolella ja vaikka osaa opiskelijoista jännittikin englanniksi puhuminen, selviytyivät he hienosti tehtävästään. Alan tilojen/toimintojen/laitteiden esittely englanniksi on ehdottomasti Sataedunkin juttu, suosittelen yhteistyössä alan ja englannin opettajien yhteistyönä toteutettavaksi!

 

11.30 - 13.00 1. luokan harjoitustyöt jatkuivat, kunnes heidän tuli aika lähteä lounaalle. Eilisillan ystävät olivat suunnitelleet kokoontuvansa alalle juhlistamaan Suomen itsenäisyyspäivää hetkeksi kanssani. Maammelaulun soidessa (https://www.youtube.com/watch?v=Uzz_UK8fLmQ) maistelimme Suomalaisia makuja (Sisu) ja valitettavasti oli myös tullut aika sanoa hyvästit tämän reissuni osalta. Poskisuudelmin, halauksin ja haikeudella Au revoir Marie, Jacky ja Sandrine. We`ll meet again friends.

13.00 - 17.00 Lounaan jälkeen jatkui 1. Luokan opetus. Camille opettaa tavalla, jonka itsekin haluaisin oppia paremmin: hän ei kerro valmiita vastauksia, vaan ohjaa opiskelijat etsimään tiedon itse. Harjoitteluautoissa oli Mc-Phersoniskarin vaihto, kahdet rumpujarrut, yhdet levyjarrut ja 1 asiakasauto määräaikaishuollossa. Töitä tehtiin pareittain ja sain itsekin opastaa/ohjata opiskelijoita ongelmien ratkaisuissa. Kesken kiireidensä Fabien tuli käymään työsalissa ja jälleen oli aika kiittää kaikesta mutta iloksemme totesimme, että jälleennäkeminen on jo kuukauden kuluttua. Welcome to Finlad.

       

Aivan päivän päätteeksi Yvan tuli työsaliin. Kävimme hänen johdollaan tutustumassa korikorjauksen puolella tehtyyn huikeaan projektiin. Auto on tarkoitettu palomiesten harjoitteluautoksi. Siitä saa ovet nostamalla pois, kuten myös tuulilasin sekä koko katon (pilareiden puolivälistä). Tällä autolla palomiehet harjoittelevat ihmisen pelastamista kolariautosta. Yhtäkkiä katsottuna auto näytti ehjältä ja olikin täysin ajokuntoinen. Huikeaa osaamista. Nyt oli tullut aika hyvästellä Insinöörien aatelia oleva Yvan, jolta sain paljon vinkkejä/viisautta opettamiseen/ohjaamiseen sekä rohkeutta asioiden uudelleen ajatteluun ja uudistamiseen. Merci beaucoup Yvan ja kohta jo tapaammekin Suomessa, loistavaa.

Yvanilla ja Camillella on kielitesti Suomen reissun jälkeen 15.2.2019 ja (jos/) kun he läpäisevät sen, on suunnitelmissa, että he opettavat tämän jälkeen 1 tunti/viikko omia aiheitaan englanniksi. Aivan mahtavaa opiskelijan eteen tekemistä/ajattelua!

Taas varastettuja ideoita täältä: Opeta englantia tunti ja pidä testi sen jälkeen. Saatuasi tiedon paljonko asiasta ymmärretään ilman että itse asian oppiminen kärsii, jatka/levitä sitä alalla. Englannin oppimisen yhteistyö kielen opettajan kanssa. Tiimijakoa voisi pohtia jatkossa niin, että 1 tiimi voisi olla opetettavana englanniksi ainakin pienin osin/demopäivien aikana ja osa heistä voisivat innostua/kehittyä KV-opiskelijoiksi.

Perjantai 7.12.2018 Päivä 12, 9. työpäivä

Klo 7.15 - 8.00 Herätys ja aamupala. Linnan juhlat näyttivät sujuneet mukavissa merkeissä.

Klo 8.00 - 18.15 Näytön arviointikeskustelut Toyotalla. Osallistujina sekä työjohtaja, molemmat työpaikkaohjaajat, Otto, Jyri, Camille ja minä. Tutkinnon osan ammattitaitovaatimukset arvioitiin kohta kohdalta työpaikan edustajien osalta (tulkkina englannin kielisistä kriteereistä ranskaksi toimi Camille). Opiskelijat saivat erittäin hyvää palautetta mutta myös oppimisen/kehittämisen kohteita. Olin erittäin tyytyväinen Oton ja Jyrin toiminnasta, mutta ylpeä varsinkin heidän itsearviointiensa jälkeen. Pojat vastailivat kysymyksiin ja arvioivat toimiaan englanniksi rohkeasti ja kykyjensä mukaisesti, hienoa jätkät. Työpaikan koko henkilöstö oli pitänyt viiden viikon jaksoa erittäin mielenkiintoisena ja rikkaana arkirutiineja muuttavana, positiivisena juttuna. He ovat valmiit jatkamaan yhteistyötä edelleen, joten tulevilla suomiopiskelijoilla on loistava työssäoppimispaikka täälläkin päin Eurooppaa.

  

Arviointikäyntien jälkeen ajelimme lähes naapuriin, Camillen ja hänen vaimonsa Florencen kämpille ja Camille viimeisteli loput dokumentit Suomeen vietäväksi. Suunnittelimme myös tulevien Suomiopiskelijoiden kevään työssäoppimisjakson ajankohtaa niin, että se sopisi heidän töidensä/lomiensa osalta parhaaseen mahdolliseen ajankohtaan. Nyt alkoi työt olla tehty ja opit otettu tältä matkalta, joten menimme yhdessä kävellen lounaalle Tapas-ravintolaan Toulousen keskustaan. '

  

"Petitou", Ystävä, on ollut ilo ja kunnia olla kanssasi tämä matka. Opetit/annoit uskon "pikkuinen", "vanhukselle", mitä on todellinen ihmisyys ja sen kunnioitus/tasapuolinen arvostus. For a little man (and driving with Renault),  You are one of the biggest man I`ve never met. Heart sice of the univerce. RESPECT

En ole elämässäni ollut niin täynnä Tapaksien jälkeen ja Pata Negra -kinkun jälkimaku suussani olikin mukava tulla hotellille jatkamaan blogikirjoittelua ja pakkaamaan kapsäkkejä. Menen viimeiseksi yöksi Camillen luo, joten huomen aamuna on aika hyvästellä Hôtel Le Clocher de Rodez. Palvelu on ollut ensiluokkaista ja henkilökunta iloista ja auttavaista, suosittelen. Olen yhteyksissä opiskelijoihin vielä illemmalla huomista ajatellen…sain äsken viestin (klo 17.47), että metron A-linja ei ole käytössä, joten Camille käy hoitelemassa pojat asunnolle. Huomenna olisi tarjolla kulttuurimatka n. tunnin ajomatkan päähän Toulousesta Camillen toimesta tai vierailu Toulousen ilmailumuseoon. Katsotaan mitä opiskelijat haluavat tehdä, mutta henk. koht. olisi hienoa nähdä/tehdä molemmat, let`s see what happens. Camille soitti puoli seitsemän jälkeen ja kertoi että pojatkin lähtevät huomiseen reissuun, jes!

19.00 - 20.15 Bloginteko jatkui ja pakattakin tarttis
 

Lauantai 8.12.2018 Päivä 13

Klo 6.30 - 8.30 Aamupalalle, viimeiset pakkaukset sekä lentojemme Boardaukset. Luovutin hotellihuoneen ja makselin laskun, jonka jälkeen metrolla kapsäkkeineni sovitulle asemalle.

Klo 8.30 - 15.30 Camille ajelutti meitä maaseudulle, jossa vierailimme eri kylissä ja kaupungeissa (Auch, Cathedrale Sainte Marien, Barran, Montesquiou, Mirande). Iso osa niistä olivat keskiajalta ja uutta nähtävää/koettavaa oli taas valtavasti. Muskettisoturista luostariin ja kaikkea siltä väliltä. Kuvat kertovat enemmän kuin tuhat sanaa.

          

Klo 15.30 - 17.00 Jätimme pojat metroasemalle ja jatkoimme matkaamme ensin lentoasemalle, jossa Camillen avustuksella tulostelimme valmiiksi niin Boardin Passit että matkalaukkujen tarrat. Tämän jälkeen vierailimme lentokonemuseossa, jossa Camille käy n. 50 aktiivikaverinsa kanssa entisöimässä koneita vapaaehtoistyönä ja ylläpitävät museon toimintaa. Alueella on n. 110 konetta ja oli mahtavaa nähdä läheltä eri ikäisiä koneita, niiden kunnostusta ja erilaisia osia ja komponentteja.

Klo 17.00 - Tulimme Camille ja Florencen kotiin ja kohta pääsen nauttimaan heidän tarjoamasta ruoasta. Tämän jälkeen tullee uni silmään ja kotimatka alkaa.

Lopuksi yksi asia, jota olen etsinyt matkani ajan…Volvoja sekä Volvomies (Nicolas) kohdattiin vasta viimeisenä päivänä, mutta parashan jääkin yleensä viimeiseksi.

 

Kiitollisuutta sinua, Camille, kohtaan ei voi sanoiksi pukea, mutta helmikuussa Suomeen tullessasi yritän osaltani parhaani jotta saisit yhtä mieleenpainuvan ja rikkaan matkan kuin minä olen saanut.

Sunnuntai 9.12.2018 Päivä 14, matkustuspäivä

Suunnitelmaa, joka piti
Klo 3.00 Herätys
Klo 3.40 Poikien asunnolla
Klo 4.00 Toulousen lentokentällä

 

Klo 6.00 - 8.05 Toulousista Amsterdamiin
Klo 9.50 - 13.15 Amsterdamista Helsinkiin

Ilokseni pääsin poikien mukana Oton isän kyydillä kotiopäin isolta kirkolta. Vieraanvaraisuus ei katso valtioita eikä rajoja!

Vive la France/hyvä Suomi, hyvä Sataedu/Lycée Polyvalent Paul Mathou ja erityisesti Jyri ja Otto. Au revoir

T: BloggariRamiSataeduAuto-opeKokemäki

p.s. Asterix ja Kleopatra / Astérix et Cléopâtre
p.p.s Gallin kukko on ainoa eläin joka osaa laulaa vaikka molemmat jalat ovat ……..

 

Lisää uusi kommentti