Vierailuja, vaihtoehtoista koulutusta ja vieraanvaraisuutta

27.03.2013 22:06 -- helkiu

Perjantaina isäntämme Eevert  haki meidät Harderwijkiin, jossa tapasimme drop out opiskelijoita. Kävimme mielenkiintoisen keskustelun monikulttuurisessa ryhmässä. Eräs kohtelias opiskelijapoika tuli heti esittäytymään ja oli kiinnostunut Suomesta. Hänen äitinsä oli Marokosta ja isä Tunisiasta. Muslimina hän keskusteli kanssamme maailman parantamisesta. Avustavana opettajana toimi Hollannissa syntynyt, mutta taustaltaan indonesialainen nainen.

Alue, jossa olimme, sijaitsi merestä nostetulla maalla Zeewoldessa, jossa oli paljon mm. eri lintulajeja. Seuraavaksi tutustuimme second hand shoppiin, jossa kolme henkilöä teki töitä syrjäytyneiden kanssa apunaan vapaaehtoistyöntekijöitä, joista osa oli ikäihmisiä jotka taas saivat sisältöä elämäänsä toimimalla hyödyllisesti.

Yksi pojista, joka esitteli meille työtään Basiszissa, ei ollut käynyt koulussa, mutta oli hyvin ylpeä omasta työstään ja onnellinen siitä, että täällä häntä arvostetaan ihmisenä. Omistajat tekivät paljon työtä nuorten eteen. He hakivat tarvittaessa nuoret kotoa, jos sattui sellainen päivä, ettei nuori tullutkaan töihin. Paikassa sijaitsi myös luokkahuone, jossa opetettiin kerran viikossa teoriaa. Tärkeätä oli ryhmänä toimiminen ja kaikkien arvostaminen.

Eevert palautti meidät takaisin Zwolleen ja lauantain vietimme shoppaillen tuliaisia kotiin. Sunnuntaina aamupalan jälkeen pakkasimme tavaramme lähteäksemme junalla Leeuwardeniin, jonne saavuimme iltapäivällä. Matkalla kuitenkin jouduimme vaihtamaan junasta bussiin, koska juna ei kulkenutkaan perille asti siltatöiden takia.

Rob oli meitä vastassa ja kertoi meille seuraavan päivän ohjelman. Iltapäivällä tutustuimme Leeuwardenin  keskustaan, jossa näin ainoan friisiläisen  (hevospatsaan friisiläisorista)symboloimassa kaupungin isää. Friisiläiset ovat ylpeitä friisiläisyydestään. He eivät ole hollantilaisia.Illan päätimme italialaisessa ravintolassa.

Pääsimme hotelliin, jonka yhden hengen huone oli isompi kuin edellisen yhdeksän yön kahden hengen huone. Aamulla Mirjam haki meidät autollaan Roc Friese Portiin. Siellä tapasimme Pert Mullerin, joka toimi laatujohtajana ja kv-koordinaattorina ja Henk Mulderin, joka oli pedagoginen johtaja. Lia Kooistra vei meidät luokkaansa, jonka opiskelijat olivat olleet vaihdossa Unkarissa ja Englannissa. Keskustelimme heidän kokemuksistaan.

Rob haki meidät autollaan Drachteniin. Siellä tapasimme Henny Travaillen kolleegoineen. Lähdimme Hennyn kanssa Talantiin, joka oli rakennettu rikkaiden kauniille puistoiselle alueelle. Se oli tarkoitettu kehitysvammaisille elämäntaitojen opettelua varten. Siellä sijaitsi päivätoiminta ja ympärivuorokautinen hoitoyksikkö sekä allasosasto, jossa oli myös lämmin matala rentoutusallas. Näimme rentoutushuoneita ja aktivointihuoneita. Paikka oli avoin myös ympäristön asukkaille tulla pelaamaan vaikka biljardia.

Eräs sokea pyörätuolissa istuva poika, joka rakasti autoja, vietiin kerran viikossa autokorjaamolle, jossa hän sai kokea tuoksuja, ääniä jne. Hän sai kokea olevansa osa työporukkaa.

Tutustumiskäynnin jälkeen Henny vei meidät ystävällisesti kotiinsa illalliselle ja tapasimme myös hänen perheensä. Saimme hollantilaista ruokaa: uunimakkaraa ja perunamuusia roccolin kera. jälkiruuaksi vaniljakiisseliä ja itse tehtyä marjahilloa. Sovimme alustavasti , että 2-3 opiskelijaa tulisivat 26.8. Suomeen neljäksi viikoksi mahdollisesti Antinkartanoon ja päiväkotiin työssäoppimisjaksolle ja meidän opiskelijamme pääsisivät Talantiin.

Illalla palasimme takaisin Leeuwardeniin junala väsyneinä, mutta onnellisina.