Pärnun matka ravintolasta kahvilaan ja kahvilasta ravintolaan

05.05.2017 13:01 -- maipou

Tere päevast!

Matka-aika 23.-29.4.2017

Rantauduimme Tallinnaan sunnuntai-illalla noin klo 18, jolloin matkamme ensimmäinen ravintolakokemus oli jo koettu laivalla. Maistelimme M/s Finlandian buffee tarjoilun.
Päräytimme omalla autolla suorinta reittiä Tallinnasta Pärnuun. Matka taittui reilussa parissa tunnissa ja pääsimme Strand Spa & Conference hoteliin iltauutisten aikaan.

24.4.2017 aamulla meillä olikin jo tapaaminen paikallisessa ja maakunnallisessa Pärnumaa Kutsehariduskeskuksessa. Meidät vastaanotti projektipäällikkö Liisi Kruusimägi. Oppilaitosesittelyn jälkeen siirryimme aamukahville opetusravintolaan. Seuraamme liittyivät hotelli-, catering- ja ravintola-alan opettajat; Hevelin Kärp, Hiie Pöldma ja Peep Peetersoo. Vaihdoimme oppilaitosten väliset kuulumiset, jonka jälkeen tutustuimme vielä tarkemmin oman opintoalamme koulutustarjontaan.

Kuvassa koulu, opetusravintolan keittiömestari, projektipäällikkö Liisi, harjoituskauppa ja demokeittiö

Jatkoimme iltapäiväohjelmaa omatoimisesti ja päivällisruokapaikaksi valikoitui Hotelliravintola Villa Wesset. Tiesimme ravintolan toimivan Kutsehariduskeskuksen työssäoppimispaikkana. Totesimme, että paikka toimisi myös meidän oppilaitoksemme nuorille kuin aikuisille opiskelijoille.

25.4.2017 Heti aamusta tutustuimme Ammende villaan, joka on yksi parhaita varhaisen jugend-tyylin esimerkkejä Virossa. Alun perin Ammenden kauppiasperhe rakennutti tämän ihastuttavan villan käyttöönsä vuonna 1905. Monien historiallisten vaiheiden jälkeen villa toimii tänä päivänä ihastuttavana hotelli-ravintolana. Talon julkisivu ja sisätilat ovat erittäin koristeellisia. Talossa järjestetään usein konsertteja ja taidenäyttelyjä. Ravintolassa vierailee kansainvälisiä huippukokkeja. Tämä kohde ympäristöineen antaa hienot puitteet ravintola-ja hotelli toiminnalle. Opiskelijalla joka tänne tulee pitää olla vankkaa osaamista ja kielitaitoa. Suomen ja englanninkielen lisäksi opiskelijan olisi hyvä ”räägi eesti keelt”

Hotellijohtaja esitteli meille upean hotellin ja kertoi ravintolatoiminnasta.

Seuraava kohteemme oli ravintola Postipoika eli Trahter Postipoiss, jossa meitä odotti ihastuttava talon emäntä, joka myös puhui hyvää suomea. Ravintolassa on slaavilainen keittiö, paljon musiikkia, miellyttävä tunnelma ja paljon suomalaisia asiakkaita. Kohde on erittäin sopiva työssäoppimispakkana opiskelijoillemme.

Ravintolapäivän päätimme illallisruokailuun Mum Cafessa, eurooppalainen menu, kiva miljöö ja maistuvat annokset trendikkäästi esille laitettuna. Ruoka oli erittäin maittavaa ja palvelu ystävällistä sekä toimivaa. Tässä kuten ei muissakaan ruokapaikoissa listahinnat päätä huimanneet. Alle 20 € sai kahden tai kolmen ruokalajin menun.

26.4.2017 Hyvää huomenta - Tere hommikust!
Retkipäivä Tartossa, mukana meidän kanssa matkailualan opettaja Tiina Kiibus ja opiskelijaryhmät hotelli-, ravintola- ja catering- sekä matkailualalta. Vierailimme Tartossa kahdessa ryhmässä VSpa hotellissa ja Hektor design hostellissa. Molemmat kohteet olivat mielenkiintoisia ja meidän vaihto-opiskelijoillemme hyviä, mahdollisia työssäoppimiskohteita.

Kuvassa: VSpa hotellin ravintola Joyce. Ravintola-aulassa olimme kuuntelemassa yhden omistajaosakkaan hotelliesittelyä. Saimme tutustua myös erilaisiin näyttäviin ja hienoihin hotellihuoneisiin, joissa kaikissa oli mm. ylelliset saniteettitilat.

Toisena kohteena Tartossa meillä oli Hektor design hostelli, joka oli lähes hotellitasoinen vaihtoehto edulliselle yöpymiselle. Silmiinpistävää oli moderni yleisilme, siisteys ja aivan uudella tavalla ajateltu hotelli business. Kiinnitimme huomiota Ikea sisustukseen, jota oli käytetty kaikkialla. Väreinä oli raikas keltainen yhdistettynä mustaan ja lautaan. Asiakaskunnassa oli huomioitu nuoret matkailijat sekä perheet, jokaisesta huoneesta löytyi kevyesti varusteltu keittiö. Hostelli tarjosi asiakkaille myös kahvila-, ravintolapalveluita, pyykkihuoneen, kuntosalin jne. Edullisimmillaan tässä hostellissa majoittui 15 €/ vuorokausihintaan.

Lounastauko oli sovittu Hosellin vieressä olevaan Aparaaditehaalle, missä toimi erittäin suosittu lounasravintola. Kulttuuritehtaan alueella yhdistyivät luovien yrittäjien, taiteilijoiden studiot, suunnittelijoiden kaupat ja viihdetapahtumat. Aluetta kehitetään jatkuvasti ja varsinkin kesäaikana alue on kovassa käytössä.

Iltapäivällä siirryimme Estonia national museumiin
Kokoelmissa oli esineitä, piirroksia ja muita dokumentteja virolaisen ja suomalais-ugrilaisten kulttuurien aloilta. Kansainvälisen arkkitehtikilpailun tuloksena on syntynyt Viron suurin museorakennus. Rakennuksen pituus on 356 metriä ja pinta-ala 33 876 m². Uuden museorakennuksen avajaiset oli pidetty 22.9.2016

Keskiviikkopäivä taittui jo hyvin iltaan, kun saavuimme melkoisen uupuneina takaisin koulun pihaan. Päätimme käydä Pärnun suosituimmassa ravintolassa Pizzeria Steffanissa. Pizzaan, eikä sen kokoon tarvinnut pettyä – se maistui ja kaikkea ei jaksanut syödäkään. Paikka ei kuitenkaan vastannut meidän tavoitettamme tutustua Pärnun a la carte ravintolakulttuuriin, pizzeriana tämä oli kuitenkin maineensa veroinen.

27.4.2017 Aloitimme päivän tutustumalla Strand Spa & Conference Hotellin toimintaan. Hotellijohtaja esitteli meille koko hotellin liiketoiminnan palveluineen.
Tutustuimme myös keittiöön ja totesimme, että paikka toimii ripeäotteiselle opiskelijalle erinomaisena työssäoppimispaikkana.

Seuraava kohteemme oli viehättävä kahvila-ravintola Piparmünt. Toimiva kohde myös työssäoppimispaikkana, kuten niin monet muutkin tutustumiskohteemme. Oli mielenkiintoista havaita, että lähes kaikki kahvilatkin toimivat myös ruokaravintoloina. Tarjonta vaihteli pienistä kevyemmistä vaihtoehdoista laadukkaisiin a la carte vaihtoehtoihin.

28.4.2017 Viikkomme koulutuskeskuksen vieraina päätettiin loppukeskusteluun. Yhteenvetona totesimme, että Pärnusta löytyy opiskelijillemme hyvä vaihtokoulu ja monta erilaista työssäoppimispaikkaa.